برنامه ریزی برای کنکور 1403 + جدول

در این مقاله میخواهیم به آموزش برنامه ریزی برای کنکور 1403 بپردایم. تعداد زیادی از مردم در طول تاریخ به اهداف بزرگ خود در زندگی رسیده اند. این افراد برای دست یافتن به اهداف خود بسیار تلاش کرده اند. اما راه رسیدن به هدف ها، تلاش فراوان در کنار برنامه ریزی درست و اصولی است. هیچ شخصی در دنیا بدون برنامه ریزی  موفق نخواهد شد. برنامه ریزی تحصیلی یکی از مواردی است که اهمیت بسیار بالایی دارد.

شما همیشه باید در نظر بگیرید که هیچ فعالیتی بدون داشتن برنامه ریزی به پایان نخواهد رسید؛ مخصوصاً فعالیت های درسی که تاثیر بسزایی در سرنوشت انسان دارد. اکنون یکی از بالاترین هدف های دانش آموزان و داوطلبین کنکور و همچنین خانواده های آن ها، قبول شدن در کنکور سراسری است. کنکور دارای یک مسیر طاقت فرسا برای هر یک از داوطلبین است، که اگر یک برنامه ریزی کامل و جامع داشته باشند می توانند با آرامش این مسیر را طی کنند. اکنون برنامه ریزی برای کنکور 1403 اولویت هر داوطلب کنکوری برای ابتدای مسیر باید باشد.

برنامه ریزی دقیق، تضمین کننده نتیجه ای عالی در کنکور است

داشتن یک برنامه ریزی جامع و انجام دادن درست آن، رسیدن به نتیجه دلخواه را تضمین می کند. در ظاهر امر، همه داوطلبان یک عمل را انجام می دهند و این کار مطالعه کردن است. اما چگونه امکان دارد که یک داوطلب به اکثر درس ها پاسخ درست بالای 80 درصد می دهد و دیگری درصد منفی کسب می کند. به طور قطع می توان گفت؛ تفاوت این دو داوطلب در شیوه مطالعه و نحوه برنامه ریزی و مهم تر از همه، عمل به برنامه ریزی برای کنکور است. برنامه ریزی یکی از مهم ترین عوامل موفقیت است که منجر به ایجاد تعهد یک داوطلب به مطالعه صحیح می شود. داشتن یک برنامه ریزی با رعایت اصول به شما کمک می کند که اعتماد به نفس بالا و آرامش ذهنی داشته باشید. عوامل دیگری نیز نتیجه کنکور موثرند که در ادامه، به بررسی آنها می پردازیم.

اهمال کاری و نداشتن تداوم

گروهی از داوطلبین کنکور ممکن است در یک روز  گاهاً  14 ساعت  مطالعه کنند؛ ولی در چند روز بعد، یا مطالعه نمی کنند یا ساعت های مطالعه شان بسیار پایین است. مطالعه کردن به منظور موفقیت در کنکور یک فرآیند بسیار طولانی‌ مدت و طاقت فرسا است و مباحثی که در ابتدای راه مطالعه می کنید باید تا تیرماه سال بعد در حافظه فرد و با تسلط بالا حفظ شود. بنابراین این نتیجه فقط با یک برنامه مطالعه به صورت روزانه و مستمر امکان پذیر است. شما برای تسلط بر مباحث، باید مرورهای متعددی داشته باشید. به همین دلیل اهمال کاری در برنامه کنکور به هیچ وجه قابل قبول نیست. یکی از راه های موفقیت در عمل به برنامه ریزی کنکور 1403، بالا نگه داشتن انگیزه است و مهم ترین بازه زمانی، 4 ماه باقی مانده تا کنکور است که برای شما بسیار سرنوشت ساز است.

شروع مسیر برنامه ریزی

ابتدای مسیر برنامه ریزی درسی برای کنکور به این صورت است که یک برنامه از قبل برای خود، در ذهن داشته باشید و به آن فکر کنید که قرار است در این مدت چه کاری انجام دهید. این برنامه و چهار چوبی که در ذهن شما است نباید خیلی دقیق و کامل باشد؛ فقط قرار است کلیتی از مسیر پیش روی شما را تعیین کند. به طور مثال، این که شما باید برای یک ماه قبل از کنکور به فکر جمع بندی باشید، فقط در همین حد کفایت می کند و شما نباید وارد جزئیات شوید. برنامه ریزی یکی از کارهای سخت است. اکثر مردم یا برنامه ریزی ندارند یا این که به برنامه خود عمل نمی کنند. پس شما هم خیلی نگران نباشید. داشتن برنامه ریزی برای کنکور 1403 باعث می شود که شما آرامش بیشتری داشته باشید و سعی کنید تا از حداکثر توانایی خود استفاده کنید.

راهنمایی مشاور برای برنامه ریزی کنکور 1403

داشتن مشاور و راهنما، به شما در انجام درست برنامه ریزی بسیار کمک خواهد کرد. مشاور، تجربه بالایی در برنامه ریزی اصولی و درست دارد و می تواند بسته به شرایط شما و شخصیت شما، کار برنامه ریزی برای کنکور را به صورت دقیق و کامل برای شما انجام دهد و شما را در رسیدن به هدفتان یاری کند. مشاور با دید بازتری نسبت به شما مسیر را می بیند و می تواند شما را از جزئیات مسیر آگاه کند. موسسه حرف آخر با داشتن مشاورین رتبه برتر در تمامی رشته ها، آماده ارائه مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور 1403 به شما داوطلبان کنکور سراسری هستند. جهت ارتباط با مشاورین ارشد موسسه حرف آخر و دریافت مشاوره رایگان، با شماره 02191014458 تماس حاصل فرمایید.

چرا برنامه ریزی کنکور مهم است؟

برنامه ریزی برای کنکور موجب آرامش بیشتر برای داوطلب می شود و داوطلبانی که با برنامه ریزی پیش می روند اصلاً نگران حجم باقی مانده دروس خود نیستند. عمل به برنامه ریزی باعث تسلط بر دروس می شود و نتایج خوب آزمون ها باعث ایجاد انگیزه در داوطلب خواهد شد. برنامه ریزی باعث می شود تا در زمان صرفه جویی کنید و وقت آزاد برای استراحت نیز داشته باشید. بزرگ ترین مزیت برنامه ریزی، ایجاد آرامش و کاهش استرس است. بنابراین تا دیر نشده به فکر یک برنامه ریزی برای کنکور 1403 که جامع و کامل است، باشید.

مراحل برنامه ریزی برای کنکور

1- اولین گام برای برنامه ریزی، تعیین هدف است. بهتر است شما هدف خود را به صورت کامل و دقیق بنویسید و این که قصد شما از شرکت در آزمون چیست. به طور مثال، هدف یک داوطلب قبولی در رشته داروسازی دانشگاه تهران است. هر چه می توانید باید برای خود این هدف را دقیق و روشن بنویسید.
2- بعد از تعیین هدف، بهتر است کارها و مراحلی را که برای رسیدن به این هدف باید انجام دهید را به طور کامل مشخص کنید. این که چه حجمی از درس ها را باید مطالعه کنید، چه آزمون هایی را باید شرکت کنید. این تعیین حجم با توجه به هدف و کمک مشاور و همچنین بررسی قبولی سال های قبل امکان پذیر است. شما با توجه به رتبه ای که باید بیاورید، حجم دروس خود را مشخص می کنید.

3- بعد از مشخص شدن هدف و حجم مطالب مورد مطالعه، شما باید برای انجام این کارها زمان بندی کنید. حال میزان دروس مورد مطالعه مشخص شده و شما باید با توجه به شرایط و امکانات خود، درس ها را مطالعه کنید. در این قسمت از مسیر، کمک گرفتن از یک مشاور حرفه ای بسیار مهم است. شما باید برای خود مباحثی را تعیین کنید و در پایان هر زمان تعیین شده، یک جمع بندی انجام دهید.

انواع روش های برنامه ریزی برای کنکور

افراد دیدگاه های مختلفی برای برنامه ریزی درس ها در کنکور دارند. برای برنامه ریزی کنکور سه نوع بسیار رایج وجود دارد؛ این که بر اساس حجم مطالب، زمان بندی انجام شود؛ یا بر اساس ساعت و میزان زمان مطالعه، زمان بندی انجام شود؛ و نوع آخر، زمان بندی بر اساس حجم مطالب و زمان مورد نیاز برای مطالعه است. در ادامه به بررسی این سه نوع می پردازیم.

 برنامه ریزی بر اساس حجم: در این زمان بندی، فرد فقط حجم مطالب را در نظر می گیرد و زمان مورد نیاز را مشخص نمی کند. به طور مثال، من باید یکشنبه فصل 1 شیمی دوازدهم را مطالعه کنم. این مدل زمان بندی به مقدار زمان مورد نیاز برای فصل یک شیمی توجه نمی کند و هدف فقط تمام کردن آن یک فصل مشخص شده است.

برنامه ریزی بر اساس زمان: در این نوع برنامه ریزی، فقط زمان مورد مطالعه مهم است و حجم مطالب بررسی نمی شود. در این مدل از برنامه ریزی، محدوده و قسمتی که باید مطالعه شود اصلاً مشخص نمی شود. به طور مثال، فقط نوشته می شود یکشنبه 1 ساعت شیمی، 1 ساعت ریاضی، 1 ساعت زبان. در این روش، به کیفیت و حجم مطالبی که باید خوانده شود دقت نمی شود. با این روش برنامه ریزی، در زمان نزدیک به کنکور متوجه می شوید که حجم بالایی از مطالب را مطالعه نکرده اید یا وقت کافی برای مطالب اختصاص نداده اید.

برنامه ریزی بر اساس حجم و زمان: در این نوع از برنامه ریزی برای کنکور، شما همه موارد را با جزئیات ذکر می کنید. به طور مثال، در روز شنبه، مطالعه فصل یک شیمی ص110 تا 120 به یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد؛ به همین صورت برای بقیه قسمت ها هم برنامه ریزی می کنید.

انواع روش های برنامه ریزی برای کنکور

علاوه بر روش برنامه ریزی برای کنکور، مواردی وجود دارد که در نتیجه مطالعات شما نقش مهمی را ایفا می کنند. در ادامه هر یک از این موارد را شرح می دهیم.

زمان مناسب برای مطالعه

بدن افراد نسبت به یک دیگر متفاوت است و هرکس با شناختن قله های اوج انرژی خود می تواند بهترین برنامه را برای خود تعیین کند و می تواند برای این مسئله از مشاور خود کمک بگیرد. طول زمان مطالعه بر اساس تجربه و استاندارد، حدود یک ساعت و پانزده دقیقه است. این زمان نه خیلی طولانی است که باعث خستگی شما شود و نه خیلی کوتاه است که شما نتوانید مطلب مورد نظر را به صورت عمیق مطالعه کنید. زمان استراحت بین تایم های مطالعه حدود پنج تا 15 دقیقه است. اگر شما زمان بیشتری را مطالعه می کنید، مثلاً در بازه های دو تا سه ساعته، بهتر است حدود نیم ساعت استراحت داشته باشید.

برای مطالعه کل دروس و تست زدن در هر رشته ای، حدود 700 ساعت زمان نیاز دارید. بر این اساس، برنامه ریزی برای هر شخص متفاوت است و شما با توجه به شرایط خود و کمک مشاور می توانید این 700 ساعت را به صورت اصولی تقسیم بندی کنید.

عمل به برنامه ریزی کنکور

یکی از مشکلات گریبان گیر داوطلبان، عمل نکردن به برنامه ریزی کنکور است. شما باید از برنامه ریزی لذت ببرید و علاوه بر آن، به نتیجه ای که از آن حاصل می شود نیز فکر کنید و از آن لذت ببرید. این عامل خود یک محرک عمل به برنامه ریزی است. نکته مهم برای عمل به برنامه ریزی کنکور این است که برنامه با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت دانش آموز چینش شود. چرا که اگر برنامه از سطح علمی دانش آموز بالاتر یا پایین تر باشد، موجب می شود که فرد به برنامه خود عمل نکند و نتایج خوبی کسب نکند. پس توجه داشته باشید که استفاده از برنامه های اختصاصی از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از سودجویان هستند که با ارائه طرح هایی مانند برنامه ریزی 3 ماهه کنکور تجربی رایگان یا برنامه ریزی 5 ماهه برای کنکور رایگان، آینده دانش آموزان را به خطر می اندازند. چرا که این برنامه ها نمی تواند برای همه مناسب باشد و در اغلب موارد، نتایج خوبی در پی نخواهد داشت. پیشنهاد می کنیم هرگز به دنبال برنامه ریزی کنکور رایگان نگردید و با نکات ذکر شده در مقاله برنامه ریزی برای کنکور 1403 و همچنین نمونه برنامه هایی که در ادامه ارائه می کنیم؛ برنامه اختصاصی خود را متناسب با شرایط و توانایی هایتان طراحی کنید.

برنامه ریزی برای مرور درس ها

مـرور، یکی از موثر تریــن فرآینـد ها در یادگیری محسوب می شود و باعـث می شود که شما بر روی مطالبی که مطالعه کرده اید؛ تسلط کافی پیدا کنید. این امکان پذیر نیست که داوطلبی با مطالعــه یــک باره مطلب یک درس، بر روی آن موضوع تسلط پیدا کند و بتواند به درستی به تست های آن پاسخ دهد. کلید یادگیری دقیق و اصولی، تمرین و تکرار است. تکرار از مهم ترین کارهایی است که یک داوطلب کنکور که هدف مشخصی برای خود تعیین کرده باید انجام دهد. مرور برای شما این امکان را ایجاد می کند که نقاط ضعف خود را پیدا کنید و مطالب را به طور کامل یاد بگیرید. یکی از مهم ترین قسمت ها در مرحله مرور مطالب، تست زنی است. مرور درس هایی که شما قبلا آن را مطالعه کرده اید باعث می شود که این مباحث به حافظه بلند مدت شما انتقال یابد و با تثبیت کردن این مفاهیم شما می توانید عملکرد عالی داشته باشید.

حال که به اهمیت برنامه ریزی برای کنکور 1403 و نکات مهم آن پی برده اید، نوبت به برنامه ریزی برای کنکور رشته های مختلف می رسد! فرقی ندارد که دانش آموز کدام رشته هستید! در ادامه با ما همراه باشید تا برنامه مطالعاتی مناسب رشته خود را دریافت کنید.

برنامه ریزی کنکور تجربی 1403

برنامه ریزی کنکور تجربی 1403

دانش آموزان کنکوری برای موفقیت در آزمون سراسری لازم است تا با مطالعه دقیق دروس، تمام مطالب را به خوبی یاد بگیرند و پس از آن، با تست زدن و تمرین و تکرار، روی مطالب تسلط یابند. این کارها باید برای تمام دروس اختصاصی و امتحانات تشریحی عمومی نهایی انجام شود. این حجم از وظایف تنها به یک صورت قابل انجام شدن است و آن، برنامه ریزی کنکور است.
در حال حاضر اکثر داوطلبان کنکور و حتی پایه های متوسطه اول و دوم، به اهمیت داشتن برنامه ریزی کنکور برای مطالعه پی برده اند. می توان گفت که تقریبا همه داوطلبان برای مطالعه دروس خود از جدول برنامه ریزی کنکور استفاده می کنند. پس چرا فقط تعداد کمی از داوطلبان به رتبه های برتر دست پیدا می کنند؟! پاسخ رتبه برترهای موسسه حرف آخر به این سوال، داشتن برنامه ریزی کنکور و استفاده از بهترین منابع کنکور تجربی است.
همانطور که در بخش عمل به برنامه ریزی کنکور اشاره شد، برای اینکه یک برنامه قابل اجرا باشد، لازم است تا با توجه به توانایی های شخص و نقاط ضعف و قوت ایشان نوشته شود. در واقع برنامه ریزی کنکور تجربی 1403 بایستی بصورت اختصاصی و شخصی سازی شده باشد تا دانش آموز بتواند ضمن عمل به تمام بخش های برنامه، به نتایج دلخواه خود دست یابد. در ادامه برای اینکه با نحوه صحیح برنامه ریزی کنکور آشنا شوید، نمونه ای از برنامه های تدوین شده توسط مشاورین ارشد موسسه حرف آخر را ارائه می نماییم.

 

دانلود pdf برنامه ریزی کنکور تجربی 1403

پکیج های آموزشی حرف آخر در Step های مختلف بارگذاری می شوند و برنامه ریزی کنکور دانش آموزان بر همان اساس صورت می گیرد. در صورتی که دانش آموز حرف آخر نیستید؛ می توانید فایل ارائه شده را متناسب با شرایط تحصیلی خود، شخصی سازی کنید. مجددا تاکید می کنیم که این pdf برنامه ریزی کنکور تجربی ممکن است با توانایی های شما داوطلب گرامی متناسب نباشد. شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و برنامه ریزی اختصاصی از طریق شماره 02191014458 با مشاورین ارشد موسسه حرف آخر در تماس باشید.

دانلود pdf برنامه ریزی کنکور تجربی 1403

برنامه ریزی کنکور ریاضی 1403

برنامه ریزی کنکور ریاضی 1403

برنامه ریزی کنکور ریاضی 1403 نیز مانند کنکور تجربی، بایستی با بررسی دقیق نقاط ضعف و قوت دانش آموز انجام شود. توجه داشته باشید که برای موفقیت در کنکور سراسری، داشتن برنامه ریزی کنکور ریاضی به تنهایی کافی نیست و شما نیاز به منابع آموزشی مناسب دارید. با توجه به تعدد و تنوع منابع آموزشی، بهتر است منابع خود را نیز هوشمندانه انتخاب کنید.  پیشنهاد می کنیم با مراجعه به صفحه بهترین منابع کنکور ریاضی، منابع مناسبی را خریداری کنید تا زمان و هزینه ای که صرف می کنید به هدر نرود.
اگر قصد قبولی در دانشگاه های برتر کشور را دارید؛ برای قبولی در کنکور ریاضی 1403 لازم است تا از برنامه ریزی شخصی سازی شده استفاده کنید. شما می توانید شخصا جدول برنامه ریزی کنکور خود را طراحی کنید؛ اما حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • هدف خود را مشخص کنید.
  • نقاط ضعف و قوت خود را در نظر بگیرید.
  • تعیین کنید که در ابتدا چند ساعت توانایی مطالعه روزانه دارید.
  • تعیین کنید که در چه ساعاتی از شبانه روز بهترین بازده مطالعاتی را دارید.
  • زمان هایی که می توانید در طول روز مطالعه کنید را مشخص کنید.
  • در ساعات پر بازده دروس دشوار و در ساعاتی که انرژی پایینی دارید، درس های مورد علاقه تان را قرار دهید.
  • حتما به ازای هر باکس مطالعه یک و نیم ساعته، یک ربع استراحت در نظر بگیرید.
  • تست زنی، تمرین و مرور را در برنامه خود قرار دهید.
  • در پایان هر هفته، خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

توجه داشته باشید که حتی بهترین مشاوران هم ممکن است برنامه ریزی کنکور را پس از مدتی تغییر دهند؛ پس روی اجرای یک برنامه پافشاری نکنید! در پایان هر هفته با ارزیابی عملکرد خود، در صورتیکه نتایج مناسبی را کسب نکردید؛ می توانید برنامه مطالعاتی خود را تغییر دهید.
البته ذکر این نکته لازم است که نتایج نامناسب فقط به دلیل برنامه ریزی نادرست نیستند و عوامل دیگری نیز باید بررسی شوند که تجربه و دانش یک مشاور را می طلبد.
توضیحات داده شده در مقاله به همراه pdf زیر می تواند به شما دید مناسبی جهت برنامه ریزی کنکور ریاضی 1403 دهد.

دانلود pdf برنامه ریزی کنکور ریاضی 1403

مهم ترین ویژگی برنامه های ارائه شده توسط مشاورین ارشد موسسه حرف آخر که باعث نتایج دلچسبی برای داوطلبان شده است؛ اختصاصی بودن این برنامه هاست. زمانبندی و چینش دروس، با توجه توانایی ها و حتی علایق درس دانش آموز چیده می شود. ضمنا تجربه مشاوران و در نظر گرفتن نکات روانشناختی برای زمان مطالعه و استراحت، باعث می شود تا دانش آموزان با اشتیاق بیشتری برنامه خود را عملی کنند. لازم به ذکر است که پکیج های آموزشی حرف آخر در Step های مختلف بارگذاری می شوند و برنامه ریزی کنکور دانش آموزان بر همان اساس صورت می گیرد. شما نیز می توانید جهت دریافت برنامه ریزی کنکور ریاضی (متناسب با نقاط ضعف و قوتتان) از طریق شماره 02191014458 با ما تماس حاصل فرمایید.

دانلود pdf برنامه ریزی کنکور ریاضی 1403

برنامه ریزی کنکور انسانی 1403

برنامه ریزی کنکور انسانی 1403

فرض کنید قصد دستیابی به گنج بزرگی را دارید! آیا برای رسیدن به آن گنج بزرگ از هر نقشه ای که به دستتان رسید استفاده می کنید؟! یا هوشمندانه و با توجه به توانایی هایتان مسیر مناسب را انتخاب می کنید؟ مثلا اگر شما توانایی دریانوردی نداشته باشید، آیا مسیر دریایی می تواند برای شما مناسب باشد؟! طبیعتا خیر! بدون شک بهترین راه برای شما مسیری است که با توجه به مهارت هایتان انتخاب شده باشد.
برنامه ریزی کنکور، همان نقشه راهی است که شما را به گنج بزرگتان یعنی موفقیت در کنکور می رساند. برای طی کردن این مسیر، شما هزینه و مهم تر از آن، زمان ارزشمند خود را صرف می کنید؛ پس قبل از شروع مسیر، لازم است از درست بودن نقشه تان اطمینان حاصل کنید. نقشه راه شما قرار است یک سال تحصیلی راهنمای شما برای مطالعه دروس باشد؛ پس در انتخاب آن دقت کنید و از یک برنامه مناسب استفاده کنید.
دستیابی تعداد زیادی از دانش آموزان موسسه حرف آخر به رتبه های برتر نشان می دهد که ما علاوه بر ارائه بهترین منابع کنکور انسانی، نقشه راه درستی را نیز در اختیار داوطلبان عزیزمان قرار می دهیم. اگر شما نیز قصد قبولی در رشته های پرطرفدار انسانی را دارید؛ پیشنهاد می کنیم از برنامه ریزی کنکور انسانی آن هم بصورت شخصی سازی شده استفاده کنید. برنامه ریزی کنکور رایگان اگرچه یک پیشنهاد وسوسه انگیز برای داوطلبان کنکور محسوب می شود؛ اما می تواند آینده تحصیلی تان را به خطر بیندازد. در صورتیکه قصد صرف هزینه برای برنامه ریزی کنکور انسانی 1403 را ندارید، حداقل با در نظر گرفتن نکات ذکر شده در این مقاله و مشاهده نمونه های جدول برنامه ریزی کنکور؛ برنامه اختصاصی خود را طراحی نمایید. شک نکنید که از برنامه های رایگان قرار داده شده در سایت ها و کانال های مختلف برایتان مفید تر خواهد بود.
در بخش بعد می توانید نمونه ای از برنامه ریزی کنکور انسانی 1403 را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که پکیج های آموزشی حرف آخر در Step های مختلف بارگذاری می شوند و برنامه ریزی کنکور دانش آموزان بر همان اساس صورت می گیرد.

دانلود pdf برنامه ریزی کنکور انسانی 1403

برای اینکه برنامه ریزی اختصاصی خود را انجام دهید؛ لازم است واقع بین باشید و وضعیت تحصیلی و همچنین شرایط محیط مطالعه را در نظر بگیرید. از ساعات مطالعه کم شروع کنید و به تدریج، زمان مطالعه خود را افزایش دهید.همچنین لازم است با در نظر گرفتن ساعاتی که عملکرد بهتری دارید؛ مطالعه دروس دشوار خود را در آن زمان انجام دهید. فایل pdf زیر می تواند به شما دید مناسبی جهت برنامه ریزی کنکور انسانی دهد. در صورت وجود هر گونه ابهام و سوال می توانید از طریق شماره 02191014458 با مشاورین ارشد موسسه حرف آخر در تماس باشید.

دانلود pdf برنامه ریزی کنکور انسانی 1403
 

جدول برنامه ریزی کنکور (رایگان)

در زیر یک نمونه جدول برنامه ریزی کنکور تجربی به صورت رایگان نشان داده شده است. این یک نمونه از برنامه هفتگی برای رشته تجربی است. در این برنامه تنوع دروس و زمان های مناسب برای مطالعه مطالب در نظر گرفته شده است. در بازه های زمانی مشخص، استراحت متناسب هم برای این برنامه در نظر گرفته شده است. با استفاده از این برنامه، حدود 50 ساعت مطالعه مفید برای داوطلب ممکن خواهد شد. برنامه زمانی باید کاملاً انعطاف پذیر باشد و متناسب با موقعیت هر فرد طراحی شود.

جدول برنامه ریزی کنکور

خودتان را مورد سنجش قرار دهید

مسئله  مهم این است که هیچ گاه نباید خودتان را با اطرافیانتان مقایسه کنید و پیشرفت خود را با آن ها بسنجید. شما می توانید فرآیند رشد خود را از ابتدا مرور کرده و میزان پیشرفت خود را بسنجید. شما می توانید فیلم ها و مصاحبه های انگیزشی داوطلبان سال های گذشته را ببینید و از آن ها انگیزه بگیرید. نقاط قوت خود را پیدا کنید و آن را در خود تقویت کنید و نقاط ضعف خود را بیابید و به دنبال راه حلی برای رفع آن ها باشید.

رعایت تناسب بین درس های عمومی و اختصاصی

یکی از ملاک های یک برنامه درست، رعایت زمان بندی و اختصاص زمان مناسب برای دروس عمومی و اختصاصی در کنار هم است. درس های اختصاصی تاثیر بسیار بالایی در تعیین کردن تراز و رتبه شما دارند و قطعا شما باید  زمان بیشتری را صرف مطالعه این این مباحث کنید. اما شما به هیچ وجه نباید از مطالعه کردن درس های عمومی کنکور غفلت کنید. در برنامه ریزی برای کنکور 1403 به این موضوع دقت کنید که زمان مناسبی را برای دروس عمومی اختصاص دهید؛ چون این درس ها بسیار فرار هستند.

در مطالعه پیش نیاز ها را رعایت کنید

تعدادی از درس ها جزء سرفصل های کنکور هستند و شامل یک سری مباحث به هم متصل می شوند. شما باید مطالعه این مبحث ها را را از ابتدا و پایه آغاز کنید. تا در مطالعه مبحث بعدی که به آن مرتبط است به مشکل نخورید. به عنوان مثال؛ مبحث تابع در درس ریاضی از جمله مبحث های پیوسته است و شما باید در سه پایه دهم، پایه یازدهم و پایه دوازدهم این مبحث را دنبال کنید تا در یادگیری تابع به مشکل نخورید.

برنامه ریزی باید شامل قسمت های جبرانی باشد و همچنین انعطاف پذیر باشد

شما امکان دارد بعد از شروع مطالعه طبق برنامه ریزی، در فاصله های زمانی خاصی خسته شوید و نیازمند استراحت و تفریح  باشید؛ این مورد جزء عقب ماندن شما از برنامه ریزی کنکور محسوب نمی شود. ذهن انسان بعد از مدتی نیازمند به استراحت و بازیابی اطلاعات دارد؛ پس شما می توانید علاوه بر زمانی که برای مطالعه کردن دروس کنکور می گذارید، زمانی را هم برای تفریح کردن خود کنار بگذارید. اگر شما در برنامه ریزی خود، زمان هایی را برای جبران این گونه وقت هایی که دچار افت انرژی می شوید در نظر بگیرید، می توانید بدون داشتن استرس، عقب ماندگی درس های خود جبران کنید.

برای هر درس روش مطالعه متناسب با همان درس را داشته باشید

برای این که شما  عملکرد مثبتی در هر کدام از درس ها داشته باشید، باید روش مطالعه هر درس متناسب با همان درس و این که شما چگونه بهتر یاد می گیرید، باشد. دروسی که شما برای کنکور باید مطالعه کنید، هر کدام دارای مباحث متفاوتی است و شما نمی توانید همه این دروس را با یک شیوه مطالعه کنید. درس های محاسباتی، درس های مفهومی و مباحث حفظی هر کدام یک روش مطالعه کردن مخصوص به خود را دارند. شما با مطالعه درست یک درس، قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت.

در برنامه درسی خود تنوع را رعایت کنید

برنامه ریزی شما باید دارای تنوع درسی مناسبی باشد. با رعایت این شرط، ذهن شما از یکنواختی و خستگی فاصله می گیرد و شما ساعت مطالعه مناسب با هر درس را نیز به آن اختصاص می دهید.

زمان های ویژه ای را  برای تست زنی اختصاص دهید

تست زدن در زمان مطالعه برای کنکور یکی از موثر ترین موارد یک برنامه ریزی کنکور اصولی است. شما بعد از این که روی مباحث تسلط کافی پیدا کردید؛ باید حتما تایم هایی را برای تست زدن اختصاص دهید. تست زدن مباحث مختلف در چهارچوب برنامه ریزی فایده های بسیاری دارد که به آن ها اشاره می کنیم:

  • یادگیری نکته های جدید و کلیدی و مهم کنکوری 
  • مشخص شدن نقاط ضعف و قوت
  • مرور کردن مباحثی که شما قبلا آن ها را مطالعه کردید.
  • آشنا شدن با تست هایی که تالیف می شوند.
  • آشنا شدن با سلیقه طراحان سوالات کنکور

برنامه ریزی کنکور 1403

منابع کنکور 1403

منابع  تعیین شده برای کنکور1403 ترکیبی از درس های تخصصی و درس های عمومی تشریحی پایه دوازدهم است. شما داوطلبان گرامی میتوانید با استفاده از منابع کمک آموزشی معتبر، با اختصاص زمان مناسب، بهترین نتیجه را بگیرید. منابع انتخابی باید شامل نکته های تستی و آموزشی باشد تا داوطلبین به کلیه مباحث تست، تسلط کافی داشته باشند. 

فواید برنامه ریزی برای داوطلبان

۱-  آرامش: با داشتن برنامه ریزی برای کنکور امکان این را دارید که همه درس ها را مطالعه کنید و این کار باعث ایجاد آرامش برای شما می شود.
۲- ایجاد نظم و تعادل: اینکه بدون برنامه ریزی و فقط با میل خود درس ها را بخوانید امکان دارد که ناخودآگاه تعدادی از درس ها را که به آن ها علاقه مند هستید را چندین دفعه مطالعه کنید، اما درس هایی را که دوست ندارید فراموش کنید.
 ۳-  شرطی شدن ذهن: مطالعه کردن یک درس در زمان های منظم باعث شرطی شدن ذهن شخص می شود و این به عمل کردن به برنامه کمک می کند.
 ۴- بالا رفتن تمرکز
 ۵- بالا رفتن عادت مطالعه
 ۶- افزایش انگیزه و امیدواری به آینده
 ۷- کاهش استرس و نگرانی
 ۸- افزایش عملکرد حافظه
 ۹- آگاهی داشتن به زمان مرور و جمع بندی مطالب

جمع بندی

یکی از موارد بسیار مهم در مسیر موفقیت یک داوطلب کنکور، برنامه ریزی برای کنکور به صورت درست و دقیق است. برنامه ریزی باید متناسب با شخصیت فرد باشد و به پیشرفت او کمک کند. برنامه ریزی باید در راستای کاهش استرس و بالا بردن تمرکز داوطلب باشد و بنابراین در این مسیر، همراه داشتن یک مشاور کار درست و با تجربه بسیار مهم است. در کنار برنامه ریزی درست و اصولی، داوطلب باید بتواند روحیه خود را بالا نگه دارد؛ زیرا آرامش و اعتماد به نفس، دو مسئله بسیار تاثیرگذار در موفقیت داوطلب هستند. همراهی خانواده و مشاورین و همچنین فراهم کردن محیطی آرام، همه از مواردی هستند که می توانند به داوطلبان کمک کنند تا موفق شود. یک داوطلب کنکور، خود باید در پی شناخت شخصیت خود باشد تا بتواند بهترین راه های مطالعه و برنامه ریزی متناسب با شخصیت خود را انتخاب کند تا موفقیتش را تضمین کند.

منبع: حرف آخر

ارسال دیدگاه جدید

تصویر کد امنیتی ثبت نظر