آموزش روش های تندخوانی برای کنکور

همه ما به خوبی می دانیم که کنکور یک پل برای رسیدن به آرزو هایمان است، البته می دانیم که عبور از این پل سرنوشت ساز آن قدر ها هم ساده نیست و تلاش زیادی را می طلبد. موفق شدن در کنکور سراسری نیازمند تلاش کردن زیادی است. اما شما باید بدانید که چگونه عمل کنید، چطور درس بخوانید و چطور موفق بشوید. یکی از روش های موفقیت در درس خواندن کنکور، استفاده از روش های تندخوانی است.

تندخوانی کردن، فواید زیادی دارد و بر خلاف باور های نادرست بعضی از افراد، از مزایای زیادی نیز برخوردار است. شما فقط باید بدانید که چگونه از این روش استفاده کنید. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با روش های تندخوانی برای کنکور آشنا کنیم، تا بتوانید در مدت زمان مناسب، درس هایتان را تمام کنید. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تندخوانی برای کنکور

به طور کلی یکی از بهترین روش ها و یکی از سریع ترین روش ها برای درس خواندن و صرفه جویی کردن در وقت داوطلبان کنکور، همین روش های تندخوانی است. اما چگونه برای کنکور تند خوانی کنیم؟ تندخوانی کردن درس های کنکوری به چه دردی می خورد و چه کاربردی دارد؟

یادتان هست زمانی که دانش آموز بودیم، معلم هایمان می گفتند: اول یک بار به طور سریع از روی درس مورد نظر بخوانید تا بفهمید می خواهم در مورد چه چیزی حرف بزنم. الان هم برای همین موضوع از تکنیک تندخوانی استفاده می شود؛ برای این که اصل مطلب دستتان بیاید و بعد به طور دقیق تر مطالعه کنید. نکته ای که حائز اهمیت است، این است که هیچ وقت نباید تندخوانی دروس را جایگزین خواندن معمولی کرد.

اما چرا تندخوانی جایگزین مناسبی برای درس خواندن معمولی نیست؟ چون که روش تندخوانی فقط یک روش تمرینی می باشد که شما باید آن را برای موثر تر شدن و بهتر متوجه شدن درس هایتان انجام بدهید، سپس درس هایتان را با دقت بخوانید.

آموزش تندخوانی

پس از انجام تحقیقات بسیار بر روی روش خواندن بزرگسالان و نوجوانان، این نتیجه حاصل شد که میانگین کلماتی که بزرگسالان در یک دقیقه می خوانند، حدود ۲۰۰ کلمه تا ۲۵۰ کلمه است. پس دانش آموزان و داوطلبان کنکور برای این که بتوانند با سرعت بیشتری عمل کنند باید در هر دقیقه بیشتر از ۳۰۰ کلمه بخوانند؛ به طور کلی باید سرعت خودشان را زیاد کنند.

بیایید با یک دیگر چند راه حل برای افزایش سرعت تندخوانی را بررسی کنیم.

  • سعی کنید وقتی که می خواهید شروع به خواندن کنید، فقط به یک کلمه نگاه نکنید. منظور از این حرف این است که میدان دید خود را وسیع تر کنید و به جای نگاه کردن به یک کلمه، به طور همزمان به چند کلمه نگاه کنید. متخصصان اسم این روش را تثبیت گذاشته اند. این روش باعث می شود که زمان خواندن این کلمات به طور متوسط به میزان ۰.۲۵ ثانیه زمان ببرد.
  • نکته دوم، سعی کنید چشمان خود را بر روی چند کلمه حرکت بدهید، این حرکت تمرکز شما را بالا می برد و به خواندن صحیح شما کمک می کند. اسم این روش حرکت چشم می باشد که برای انجام آن حدودا یک ثانیه زمان لازم است.
  • وقتی که شما این کار ها را چند بار انجام بدهید، بهتر می توانید مطالب را درک کنید و آن ها را بفهمید، این مرحله هم تقریبا ۰.۳ ثانیه تا ۰.۵ ثانیه به طول می انجامد.
  • خب حالا بیایید زمان های بالا را جمع بزنیم، با جمع کردن مدت زمان تثبیت، حرکت چشم و مرحله سوم، شما در مدت زمان حدودا ۱.۷۵ ثانیه می توانید حدودا ۲۰۰ کلمه تا ۴۰۰ کلمه را بخوانید.

آموزش تندخوانی

روش های تندخوانی

۱- روش عبارت خوانی

عبارتی خواندن درس ها، یعنی این که شما بر روی تک تک کلمات متن توقف نکنید و بر روی آن ها فکر نکنید. شما باید به صورت گروهی کلمات را بخوانید. شما با استفاده از این روش، در بین خواندن کلمات و گروه کلمات ارتباط برقرار می کنید. با استفاده از این روش سرعت خواندن خود را حدودا دو برابر زیادتر می کنید.

۲- روش خط بردن

خط بردن، یعنی این که یک راهنما مثل مداد یا انگشت را در زیر کلمات متن قرار بدهید. سپس حرکت چشمانتان را با حرکت راهنما هماهنگ کنید. شما با این کار می توانید به طور دقیق تر بر روی جملات تمرکز کنید و خط را گم نکنید. در این روش شما حتما باید اصول روش خط بردن را رعایت کنید. به جای این که راهنما را زیر تک تک کلمه ها بگذارید، راهنما را زیر کلمه وسطی که  آن را مطالعه می کنید، قرار بدهید. همچنین حواستان باشد که راهنما را سریع تر از چشمانتان حرکت ندهید.

۳- روش زیاد کردن حوزه دید برای تندخوانی

در این روش از تندخوانی شما باید میدان دید خودتان را گسترش بدهید و به تعداد بیشتری از کلمات دقت کنید، با این کار تمرکز خودتان را بیشتر می کنید.

۴- روش جمله خوانی

این روش یکی از پیشرفته ترین روش های تندخوانی است. برای این کار باید به کلمه ای که در وسط جمله قرار دارد، نگاه کنید تا بتوانید کل جمله مورد نظر را درک کنید. 
حواستان باشد که حتما این ۴ روش را با یک دیگر انجام بدهید تا سطح یادگیری خودتان را افزایش بدهید.

کاربرد و مزیت های روش های تندخوانی

وقتی که یک داوطلب کنکور در حالت عادی به مطالعه می پردازد و به صورت معمولی مطالعه اش را انجام می دهد، برای اینکه بتواند مطالب را درک کند، باید چندین بار مکث کند. این داوطلب در روخوانی های معمولی توقف های زیادی دارد تا بتواند به اصل موضوع پی ببرد و حتی ممکن است در مطالعه اش به هیچ پیشرفتی نرسد. راه حل این مشکل، استفاده از روش های تندخوانی است.

مغز انسان قابلیت های فوق العاده ای دارد؛ به طوری که در کسری از ثانیه می تواند کلمات و شبه کلمات  بسیاری را درک کند. از طرفی مغز انسان این قابلیت را دارد که در مدت زمان کمی بتواند مطالب درسی را پردازش کند. کسی که در ابتدای مطالعه اش از روش تندخوانی استفاده می کند و سپس به مطالعه عادی می پردازد، می تواند شبه کلمات و شبه جملات را ببیند و به صورت طبیعی و عادی آن ها را درک کند.

از طرفی کسی که از روش تندخوانی استفاده می کند، فشار کمتری را به چشمان خودش وارد می کند؛ چون که مدت زمان زیادی را بر روی یک صفحه گیر نمی کند. از طرفی این شخص دیر تر از بقیه افراد خسته می شود.

آیا هر شخصی می تواند از روش تندخوانی استفاده کند؟

بله، هر کسی می تواند از روش تندخوانی برای دروس کنکور خودش استفاده کند، اما همیشه یک فرق هایی بین افراد وجود دارد. سرعت مطالعه افراد با یک دیگر فرق دارد، بعضی از افراد سرعت مطالعه بالاتری دارند و به خوبی می توانند شبه جملات را درک کنند. از طرفی فرد دیگری ممکن است سرعت پایینی در مطالعه داشته باشد؛ بنابراین این شخص باید بر روی مغز خودش بیشتر از اشخاص دیگر کار کند. چرا می گوییم این شخص باید بیشتر تمرین کند؟ چون باید هر کلمه را تشخیص بدهد، از طرفی باید شبه کلمات و شبه جملات را هم درک کند و معنای هر کلمه را بفهمد.

تمرین برای تندخوانی

تمرینی برای تندخوانی

برای شروع تندخوانی به صورت درست پشت میزتان بنشینید و از یک راهنما مثل مداد یا انگشتان خود استفاده کنید. با چشمان خود حرکت انگشتتان را دنبال کنید، پس از مدتی حرکت انگشتتان را بیشتر کنید و تند تر بخوانید.

برای مرحله دوم از یک کتاب عادی با مطالب آسان استفاده کنید. کتاب را به صورت وارونه قرار بدهید و راهنما یا مداد را زیر مطالب بگذارید و آن را بخوانید. سعی کنید این کار را تا چندین بار انجام بدهید و در هر بار، سرعتتان را بیشتر کنید. پس از چند بار خواندن می بینید که دیگر نیازی به راهنما ندارید. حالا کتاب را به حالت درستش برگردانید، می بینید که سرعت خواندنتان تا ۵۰ درصد زیادتر شده است.

حالا ده خط از متن یک کتاب را انتخاب کنید و برای خود زمان بگیرید و با سرعت بخوانید. وقتی خواندنتان تمام شد، تعداد کلمات را به مدت زمانی که خواندید، تقسیم کنید؛ با این کار سرعت مطالعه خود را محاسبه کنید. خواندن ۶۰۰ کلمه در هر یک دقیقه برای شروع خیلی خوب است، اما می توان آن را بیشتر کرد و با تلاش های بیشتر تا ۱۴۰۰ کلمه در هر یک دقیقه هم رسید.

باورهای اشتباه و نادرست در مورد تکنیک تندخوانی

کاهش درک مطالب با تندخوانی کردن

بعضی ها تا اسم تکنیک تندخوانی را می شنوند، می گویند: با تندخوانی کردن مطالب، نمی توان آن ها را درک کرد. دوست من، این حرف کاملا اشتباه است؛ بلکه حقیقت چیز دیگری است. بگذارید با یک مثال برای شما این قضیه را توضیح بدهم.فرض کنید که برای کنکور خود در حال مطالعه یک درس عمومی مانند دینی و زندگی هستید. در هنگام مطالعه، خیلی آهسته پیش می روید و به طور مداوم در خواندن خودتان وقفه ایجاد می کنید. پس از توقف ها و شروع کردن های پشت سر هم، وقتی هم که یک درس را تمام می کنید، می بینید برای یک درس به جای ۴۵ دقیقه وقت گذاشتن، سه ساعت وقت گذاشته اید.

حالا نوبت خواندن درس دوم شده است، می خواهید درستان را شروع کنید اما خسته اید و اصلا حوصله ندارید؛ مسلما یا درس را الکی می خوانید یا کلا قید درس خواندن را می زنید. حالا بیایید خودتان را با یک فردی مقایسه کنید که از روش های تندخوانی برای کنکور استفاده می کند. این شخص وقتی کتاب دین و زندگی خود را در دستش می گیرد، یک بار کل درس ها را تندخوانی می کند. این فرد برای بار دوم بر می گردد و به طور دقیق تر درس ها را می خواند، هم در زمانش صرفه جویی می کند و هم مطالب را بهتر یاد می گیرد.

در تکنیک تندخوانی، علاوه بر این که فردی که تندخوانی می کند می تواند شبه جمله های درس را درک کند و همچنین می تواند مطالب کم اهمیت و مطالب مهم را بشناسد. شخصی که از روش تندخوانی استفاده می کند، تمرکزش را فقط بر روی مطالب مهم می گذارد و بر روی مطالب کم اهمیت تر خط می کشد.

بعضی ها هم فکر می کنند، حداکثر سرعت مطالعه در هر یک دقیقه حدودا ۵۰۰ کلمه است. این باور هم کاملا غلط است. اما چرا می گوییم این باور غلط است؟ چون که در هر توقفی، حدودا شش کلمه را می توان دید، از طرفی در هر ثانیه تا چهار بار می توان توقف کرد. هر دقیقه هم ۶۰ ثانیه است، اگر در هر یک ثانیه چهار بار توقف کرد و در هر توقفی، شش کلمه را زیر نظر گرفت، بیشتر از ۱۰۰۰ کلمه را می توان خواند. البته این افزایش کلمات با تمرین بیشتر تندخوانی افزایش پیدا می کند.

کاهش تمرکز با تندخوانی

برخی از دواطلبان کنکور می گویند: چرا تندخوانی کنیم وقتی که تندخوانی تمرکز را کم می کند؟

خب برگردیم به مثال قبلی که زده بودیم، وقتی شما آهسته درس می خوانید و توقف های زیادی هم دارید، با صدای پای یک مورچه هم حواستان پرت می شود. حالا فکر کنید به صورت تند درس می خوانید، حتی اگر بمب هم در کنارتان منفجر شود، حواستان پرت نمی شود. حال ممکن است بپرسید خب از کجا بفهمیم که با تندخوانی مطالب را یاد گرفته ایم؟

از خودتان سوال بپرسید، همین! کتاب را ببندید و مطالب مهم را برای خودتان توضیح بدهید. زمانی که من کنکوری بودم یک تخته در اتاقم نصب کرده بودم و وقتی مطالب را می خواندم، برای دانش آموزان های خیالی ام توضیح می دادم، به همین راحتی.

فواید تندخوانی کردن

صرفه جویی در زمان

اگر این مقاله را با دقت خوانده باشید، حتما فهمیده اید که با تکنیک تندخوانی می توانید در وقتتان صرفه جویی کنید، بزرگ ترین فایده تکنیک تندخوانی هم همین است. زمان یک عنصر کلیدی برای افراد کنکوری است و هر ثانیه آن حکم طلا را دارد. پس از تحقیقات انجام شده، متخصصان به این نتیجه رسیدند که با روش تندخوانی، سرعت مطالعه افراد می تواند تا ۵ الی ۶ برابر زیاد بشود.

 نکته ای که در این جا باید به شما بگویم این است که اگر از آن دسته از افرادی هستید که با سرعت کم برای کنکور درس می خوانید، توقع زیادی از خودتان نداشته باشید. یاد گرفتن تکنیک تندخوانی برای افرادی که آهسته درس می خوانند، کمی زمان می برد و به تمرین زیاد احتیاج دارد.

تمرکز بالا

در مورد تمرکز هم خیلی حرف زده بودیم، وقتی آهسته درس می خوانید، یا حواستان پیش گوشی موبایل‌تان می باشد یا صحبت های پدر و مادرتان ذهنتان را درگیر می کند. اما با تندخوانی این اتفاق نمی افتد.

علاقه پیدا کردن به درس خواندن و انگیزه پیدا کردن

فرض کنید که می خواهید درس مورد علاقه تان را شروع به خواندن کنید، صفحه اول را باز می کنید و خیلی آرام مطالب را می خوانید. پس از مدتی از درس خواندن خسته می شوید و دیگر تمرکز ندارید که ادامه مطلب را بخوانید. کم کم از درس خواندن زده می شوید و دیگر به سمت آن کتاب نمی روید. اما اگر تندخوانی کنید، مطالب بیشتری را زیر نظر می گیرید و زمان کمتری را هم صرف درس خواندن می کنید.

جلوگیری از خسته شدن با تندخوانی

کسانی که از روش کند خوانی استفاده می کنند، پس از مدتی خستگی های جسمانی و روحی و روانی به سراغ آن ها می رود. این اشخاص پس از دو صفحه درس خواندن خمیازه می کشند و یواش یواش به سمت تخت خواب خود می روند و روی تخت دراز می کشند. ای کاش فقط همین خستگی ها در انتظار این افراد بود؛ ممکن است پس از مدتی چشم هایشان خسته شوند و پس از مدتی ضعیف شوند و برای همیشه عینکی بشوند.

بهبود بخشیدن به حافظه

آیا تا به حالا موضوع زرافه و تکامل را شنیده اید؟ این زرافه ها شروع به خوردن برگ درختان دشت می کنند، پس از مدتی برگ های پایین درختان به خاطر تغذیه از بین می رود و برگ های بالای درخت ها باقی می ماند. زرافه ها برای این که زنده بمانند باید گردن خودشان را دراز کنند تا بتوانند از برگ های بالای درخت ها بخورند. اگر زرافه ای تلاش نکند، آخر و عاقبتش مرگ خواهد بود. مغز انسان هم همین طور است، اگر از آن کار بکشید و به آن آموزش بدهید، پس از مدتی قوی تر می شود. بنابراین زمانی که از روش های تندخوانی استفاده می کنید، حافظه شما تقویت می شود و مطالب را سریع تر یاد می گیرید.

فواید روش های تندخوانی

رفتار های اشتباه در تکنیک تندخوانی

  • هیچ وقت با صدای بلند درس نخوانید؛ چرا که با این کار تمرکز خودتان را از دست می دهید. پس از مدتی به خاطر مصرف انرژی زیاد توسط زبان، ماهیچه ها و اعضای دیگر بدنتان، خسته می شوید و قدرت تان تحلیل می رود و دیگر نمی توانید درس بخوانید.
  • بر روی کلمات چند هجایی مکث کردن.
  • به عقب بر گشتن: به این کار می گویند، واپس نگری. یعنی این که شما به طور مداوم به عقب بر می گردید و مطالبی که از قبل خوانده بودید را مرور می کنید. این کار باعث می شود سرعتتان کم بشود، و نتوانید تمرکز کافی داشته باشید.
  • کلمات را زمزمه نکنید، با این کار باعث می شوید که مغز شما حداکثر کارایی خودش را نداشته باشد. با زمزمه کردن مطالب درسی باعث می شوید مغزتان در هر دقیقه، ۲۰۰ کلمه را درک کند که این مقدار خیلی کم است. 
  • حواستان باشد که راهنمای خود را به درستی زیر کلمات بگذارید، اگر سرعت انگشتتان زیاد باشد، چشم ها از حرکت همزمان با انگشتان عاجز می مانند. با این کار نه تنها نمی توانید تندخوانی کنید، بلکه سرعتتان هم کم می شود و در دام کند خوانی می افتید.
  • حرکت دادن سر: یکی دیگر از اشتباهاتی که بعضی از افراد انجام می دهند، این است که به طور مداوم سر خودشان را به اطراف می چرخانند. با انجام این کار نمی گذارید که سر شما عملکرد درستی داشته باشد و سرانجام سرعت مطالعه شما کم می شود.

نتیجه گیری و جمع بندی

کنکور دادن یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که در زندگی ما رخ می دهد؛ به طوری که آینده ما را تحت شعاع خودش قرار می دهد. خیلی از دانش آموزان برای موفق شدن در کنکور تلاش می کنند اما موفق نمی شوند، وقتی هم که از آن ها می پرسند که چرا موفق نشدی، می گویند: وقتی رفتم سر جلسه کنکور، چیزی یادم نمی آمد. ما دلیل این قضیه را به خوبی می دانیم. دلیل این به خاطر نیامدن ها، دلیل این فراموش کردن ها، فقط و فقط این است که شما به درستی درس نمی خوانید.

ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی یکی از روش های صحیح خواندن دروس کنکور بپردازیم؛ روش های تندخوانی. تندخوانی کردن یکی از روش های بسیار مفید برای موفق شدن در کنکور است. به این صورت که شما وقتی کتاب های مورد نظرتان را باز کردید، یک دور به صورت سریع و کامل مطالب درس را می خوانید. از طرفی هم باید به عبارت خوانی، افزایش میدان دید، خط بردن و جمله خوانی دقت کنید.

تندخوانی از مزایای زیادی برخوردار است؛ به طوری که تمرکز شما را به میزان زیادی بالا می برد. از دیگر مزایای روش تندخوانی دروس کنکور، می توان به علاقه مند شدن بیشتر فرد به درس اشاره کرد همچنین خستگی کمتری به سراغ فرد می آید. باور های غلط زیادی در مورد روش های تندخوانی وجود دارد، ولی شما نباید به این باور ها توجه کنید. شما فقط باید با دقت زیاد تمام کار هایی که در این مقاله گفتیم را انجام بدهید و از این مقاله نکته برداری کنید.

منبع: حرف آخر

ارسال دیدگاه جدید

تصویر کد امنیتی ثبت نظر