تاثیر معدل در کنکور 1402

با توجه به تغییرات گسترده کنکور سراسری 1402 و افزایش تاثیر معدل در کنکور 1402 توجه داوطلبان بسیاری به این موضوع جلب شده است. از آنجاییکه اطلاعات زیادی در این باره وجود ندارد، بسیاری از داوطلبان در این باره دچار ابهاماتی شده اند و پرسش های بسیاری را مطرح کرده اند. اینکه میزان تاثیر نمرات چقدر خواهد بود؟ آیا تاثیر معدل به صورت مثبت است یا قطعی؟ آیا امکان ترمیم معدل برای دانش آموزان وجود دارد یا خیر؟ اگر این سوالات برای شما هم پیش آمده و می خواهید جواب آنها را بدانید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تاثیر معدل در کنکور

کنکور سال 1402 مانند کنکور سال های گذشته، برای گروه های آزمایشی مختلف برگزار خواهد شد و داوطلبان می توانند با قبولی در این آزمون در رشته مورد علاقه خود در دانشگاه های مختلف تحصیل نمایند. احتمالا می دانید که بخشی از نمره آزمون سراسری به سوابق تحصیلی اختصاص دارد و نمرات کسب شده در امتحانات نهایی در نتیجه کنکور تاثیر می گذارد. در کنکور 1402 مانند سال های پیشین تاثیر سوابق تحصیلی و معدل امتحانات نهایی را خواهیم داشت، اما میزان این تاثیر تغییراتی داشته است.

 


پورعباس رئیس سازمان سنجش درباره تاثیر معدل در کنکور 1402 عنوان کرد: در سال آتی یعنی ۱۴۰۲ ما به عنوان مجری این موضوع را قید خواهیم کرد که نمره کنکور داوطلبان تحت تأثیر سوابق تحصیلی بالا یا پایین می‌رود. یعنی اگر سوابق تحصیلی خوب باشد با نمره کنکور تجمیع می‌شود و اثر قطعی دارد و بالا می‌رود اما اگر سوابق تحصیلی خوب نباشد، نمره کل پایین می‌آید. هر دو جنبه اش وجود دارد.
وی اضافه کرد: سوابق تحصیلی و نمره آزمون، نمره کل کنکور را می‌سازد این نمره کل می‌تواند با تأثیر بالا شانس قبولی داوطلب را بیشتر کند و با تأثیر پایین، شانس قبولی را کمتر کند. داوطلبان باید توجه داشته باشند هم به سوابق تحصیلی و هم به نمره آزمون باید توجه کنند.

تاثیر معدل در کنکور 1402 چگونه است؟

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سهم نمرات امتحانات نهایی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه ها در کنکور 1402 فقط پایه دوازدهم به میزان 40 درصد با تاثیر قطعی، برای کنکور 1403 فقط پایه دوازدهم به میزان 50 درصد با تاثیر قطعی، برای کنکور 1404 فقط پایه های یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد تاثیر قطعی و برای کنکور 1405 و پس از آن پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تاثیر قطعی در نمره نهایی آزمون خواهد بود.

تأثیر معدل در کنکور

 

لازم به ذکر است در سال تحصیلی 1404-1405 پایه یازدهم نیز به امتحانات نهایی اضافه می شود و امتحانات آن بصورت سراسری برگزار خواهد شد. در نهایت در سال تحصیلی 1405-1406 امتحانات هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم بصورت سراسری برگزار خواهد شد و تاثیر امتحانات نهایی این سه پایه ملاک سوابق تحصیلی داوطلبان خواهد بود.

 

میزان تاثیر معدل پایه تحصیلی

کنکور سال تحصیلی

40 درصد با تاثیر قطعی

فقط پایه دوازدهم

1402-1403

50 درصد با تاثیر قطعی

فقط پایه دوازدهم

1403-1404

60 درصد با تاثیر قطعی

پایه یازدهم و دوازدهم

1404-1405

60 درصد با تاثیر قطعی

پایه دهم، یازدهم و دوازدهم

1405-1406

 

تاثیر مثبت یا قطعی معدل در کنکور 1402

از کنکور سال 95 به بعد، نحوه تاثیر معدل در کنکور به صورت مثبت شد، یعنی اگر معدل داوطلب بر نتیجه کنکور تاثیر مثبت داشته باشد ، اعمال می شود ولی اگر معدل داوطلب تاثیر منفی بر نتیجه کنکور او داشته باشد ، اعمال نمی شود.
تاثیر قطعی معدل در کنکور 1402 به این معناست که معدل امتحانات نهایی حتی اگر بر نتیجه کنکور تاثیر منفی داشته باشد، روی نتیجه کنکور اعمال می شود. این موضوع موجب نگرانی داوطلبانی که معدل پایینی دارند، شده است. برای افزایش معدل کنکور 1402 نیز راهکارهایی در نظر گرفته شده است که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

راهکارهای افزایش معدل متقاضیان کنکور سراسری سال 1402

حدوداً دو سال می شود که آموزش و پرورش مطلبی را در مورد داوطلبانی با معدل پایین منتشر کرده است. طبق این مطلب اگر داوطلبی نگران معدل پایین خود است و فکر می کند که پایین بودن معدلش بر روی نتیجه کنکور وی اثر منفی می گذارد، می تواند از طرح ترمیم معدل استفاده کند.
طرح ترمیم معدل بیان می دارد که اگر داوطلبی نمره نهایی پایینی در درس مورد نظر خود کسب کرده است، می تواند با دادن امتحان مجدد، نمره خودش را ارتقاء بدهد.
حال ممکن است بپرسید که اگر دو تا امتحان بدهیم و دو نمره متفاوت کسب کنیم، آیا هر دو نمره در نظر گرفته می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر داوطلب نمره بهتر و بیشتری کسب کند، همین نمره در نظر گرفته می شود و وارد سوابق تحصیلی داوطلب می شود.

 

تاثیر معدل در کنکور 1401

میزان تاثیر معدل یا سوابق تحصیلی برای داوطلبان کاردانش و فنی حرفه ای

اگر همانند سال گذشته، معدل داوطلبان رشته های کاردانش و فنی حرفه ای، تاثیری مثبت در نتیجه کنکور آن ها داشته باشد، این اشخاص می توانند در کنکور رشته های نظری شرکت کنند. اما نکته ای که وجود دارد این است که این اشخاص نمی توانند از مزیت تاثیر معدل در کنکور برخوردار شوند. اما اگر این افراد می خواهند که معدل آن ها در کنکورشان اثر داشته باشد، باید در امتحانات نهایی رشته مورد نظر خود مانند رشته ریاضی، تجربی و انسانی شرکت کنند.

دروس عمومی در کنکور 1402

از دیگر تغییرات مهم کنکور 1402 ، حذف دروس عمومی است و سوالات آزمون فقط از دروس اختصاصی مطرح خواهند شد. با حذف دفترچه سوالات عمومی از کنکور سراسری ، نحوه تاثیر این دروس در کنکور 1402 بدین صورت خواهد بود که نمراتی که داوطلبان در امتحانات دروس عمومی کسب کرده اند، بر روی کنکور تاثیر خواهد گذاشت. همچنین آزمون سراسری 1402 دو بار در سال برگزار خواهد شد و فقط هم دروس اختصاصی در آزمون مطرح می شوند.

 

 

 

همه چیز در مورد کنکور

 

 

همه چیز در مورد کنکور با حرف آخر

اگر تا این جای مقاله نتوانستید به جواب سوال هایتان درمورد کنکور و تاثیر معدل در کنکور سراسری سال 1402 برسید یا ابهامی در ذهنتان پیش آمده است، می توانید با مراجعه به سایت حرف آخر، هر آنچه که لازم دارید را پیدا کنید. از طرفی می توانید از طریق تماس با مشاوران ارشد موسسه حرف آخر، از مشاوره رایگان بهره مند شوید و پاسخ تمامی سوالات خود را درباره کنکور 1402 بیابید.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با یک نجات دهنده بزرگ در کنکور سراسری آشنا کنیم. سعی کردیم هر آنچه که باید در مورد تاثیر معدل و سوابق تحصیلی بر روی نتیجه کنکور سراسری بدانید را به شما بگوییم. همچنین در مورد تاثیر مثبت و تاثیر قطعی معدل، در کنکور سراسری مطالبی گفته شد. گفتیم که در سال 1402 میزان تاثیر معدل و سوابق تحصیلی نسبت به سال قبل، افزایش پیدا کرده است. از طرفی گفته شد، برای اینکه معدل بر روی رتبه کنکور اثر بگذارد چه شرایطی نیاز است.
همان طور که در بالا گفتیم اگر شما هم می خواهید به تمام جواب های سوالات خود در این مورد برسید، پیشنهاد ما به شما این است که به سایت حرف آخر مراجعه کنید. این سایت بزرگ ترین و معتبر ترین سایتی است که در مورد کنکور وجود دارد. پس اگر داوطلب کنکور سراسری سال 1402 هستید، همین الآن به این سایت مراجعه کنید و از خدمات این سایت استفاده کنید.

ارسال دیدگاه جدید

تصویر کد امنیتی ثبت نظر