خلاصه نویسی برای کنکور و روش های خلاصه نویسی

خلاصه نویسی کنکور چیست؟ انواع روش های خلاصه نویسی کنکور کدام است؟ خلاصه نویسی برای هر درس را چگونه انجام دهیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات تا پایان مقاله، همراه ما باشید. همانطور که می دانید هر داوطلب کنکوری برای رسیدن به رشته و هدف دلخواه خود بایستی درس های خود را به صورت خلاصه، جمع بندی کند تا آمادگی لازم برای روز کنکور را کسب کند. در نظر داشته باشید افرادی که در حین مطالعه دروس خود روش خلاصه نویسی را برای مطالعه کنکور انتخاب می کنند نسبت به داوطلبی که برای هر فصل از یک دروس، یک خلاصه نویسی مفید برای خود می نویسند، پاسخ دادن به تمام سوالات کنکور برای آن ها مشکل ساز نخواهد بود به همین منظور بایستی داوطلبان در ابتدای مطالعه های خود روش های مناسب خلاصه نویسی را انتخاب کرده و طبق این روش ها، درس های خود را برای روز کنکور جمع بندی کنند. 
ما در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعات درباره خلاصه نویسی برای کنکور و انواع روش های خلاصه نویسی را با جزئیات کامل برای مخاطبان و داوطلبان بازگو کنیم تا با این روش ها و ویژگی های مهم به یک نتیجه عالی برسند.

دلایل اهمیت انجام دادن خلاصه نویسی در کنکور

خیلی از دانش آموزان به دلیل زمان بر بودن خلاصه نویسی، آن را برای جمع بندی دروس خود انتخاب نمی کنند و این راه را یک روش اشتباه می دانند. در ادامه بحث به دلایل اصلی برای انتخاب کردن خلاصه نویسی دروس، می پردازیم :

  • همانطور که می دانید حجم کتاب ها و منابع بسیار زیاد است و یک داوطلب کنکوری نمی تواند در نه ماه این همه حجم از دروس را مطالعه کند پس برای کم حجم شدن دروس و زمان داشتن برای مرور، توصیه می شود خلاصه نویسی برای کنکور و انواع روش های خلاصه نویسی را آموخته و طبق این روش عمل کنید.
  • این نوع روش برای مرور کردن چند بار دروس و فصل های یک درس و منابع بسیار مناسب است.
  • از آنجایی که هر دروس، فصل های زیادی دارد و یک داوطلب در آخرای ماه کنکور، وقت اضافی برای مرور و جمع کردن مطالب ندارد، این روش می تواند به راحتی مطالبی که خوانده است را در یک دفتر یا یک پوشه جمع کند و یک یا دو ماه باقی مانده به کنکور آن ها را مطالعه کند و با اعتماد به نفس بالا و با آموخته های زیاد در جلسه کنکور حاضر شود. 
  • اگر داوطلبی این نوع روش را برای مطالعه خود انتخاب کند، یادگیری مطالب برای او بسیار راحت و کوتاه مدت نخواهد بود.
  • دقت و تمرکز دانش آموز در خلاصه نویسی برای کنکور در حین مطالعه کردن، بالا می رود و نکات و دروسی که قبلا خوانده را با یک دور مرور خلاصه های خود، در ذهن می سپارد.
  •  حجم خلاصه نویسی برای کنکور و روش های خلاصه نویسی دروس نسبت به فصل و درس های یک کتاب خیلی کم است. 
  • نتیجه عالی را در جلسه کنکور برای داوطلبان رقم خواهد زد.
  • مهم ترین مزایایی که این روش در بالا بردن سطح رتبه شما دارد این است که یادگیری شما را بالا می برد و باعث می شود در کوتاه ترین زمان ممکن مطالب مهم را در ذهن خود بگنجانید.
  • در شب امتحان روش خلاصه نویسی برای دانش آموزان بسیار کارساز و مفید است و توصیه دانش آموزان به داوطلبان کنکور این است که این روش را برای مطالعه دروس کنکور خود انتخاب کنید تا رتبه بالا را در آزمون کسب کنید.
  • اصلی ترین مزایای این روش ، برخورداری داوطلبان از یک ماه قبل از آزمون با نکات و قواعد مهم است. یعنی یک ماه قبل از کنکور داوطلبان به راحتی می توانند به صورت خلاصه نکاتی که هشت ماه از هر دروس را مطالعه کرده‌اند را در یک ماه مرور و تمرین کنند تا در جلسه کنکور دچار استرس و سردرگمی نشوند.
  • در نظر داشته باشید که از این روش نیز می توانید در طول سال برای گرفتن نمره بالا در کلاس بهره‌مند شوید و دانش آموز ممتاز کلاس خود باشید. 

خلاصه نویسی در کنکور

بهترین زمان مطالعه برای خلاصه نویسی

بهترین و مناسب ترین خلاصه نویسی برای کنکور و روش های خلاصه نویسی برای درس هایی که حفظی هستند را در ادامه به آن ها می پردازیم :

  • زمان مناسب سه ساعت قبل از نیمه شب است. زیرا در این زمان ذهن افراد در حال آماده شدن برای حفظ کردن بوده و دانش آموز می تواند به راحتی درس هایی که در طول روز مطالعه کرده است را به صورت حفظی خلاصه کند. 
  • بعضی از داوطلبان وقتی به مدرسه می روند درس های خود را حفظ کرده و خلاصه نویسی را شروع می کنند و این زمان بسیار اشتباه و نادرست است و افراد باید زمان خلاصه نویسی برای کنکور خود را به عصر ببرند.
  • در نظر داشته باشید که بهترین و مناسب ترین زمان خلاصه نویسی دروس های حفظی از جمله ادبیات یا زیست، صبح زود یا عصر بوده و به جز این دو زمان نباید خلاصه نویسی خود را شروع کنید. 
  • اگر دانش آموز برای درس هایی که در مدرسه خوانده شده خلاصه نویسی را انتخاب کند باید زمان آن را صبح زود قبل از رفتن به مدرسه آن را انجام هد.

خلاصه نویسی برای هر درس و کتاب

همانطور که می دانید هر درسی برای خلاصه نویسی از یک تکنیک برخوردار است که در ادامه این مقاله قصد داریم روش ها و تکنیک های لازم برای خلاصه نویسی را بازگو کنیم.

  • خلاصه نویسی برای دروس شیمی 

از آنجایی که درس شیمی هم حفظیات هم حلیات است پس باید خلاصه نویسی بخش های حفظیات را در نیمه شب انجام دهید تا مطالب در ذهن داوطلب بگنجد. از طرفی برای بخش هایی که حلیات هستند باید نکات مهم را از منابع و کتاب اصلی شیمی کنکور پیدا کرده و درس موردنظر از شیمی را به صورت حاشیه نویسی انجام دهید. این موضوع را در نظر بگیرید که مرور کتب شیمی بسیار واجب و ضروری است زیرا شیمی یک درس نسبتا سخت و فراری است که باید مرور و تکرار در آخرای هر فصل صورت بگیرد تا مفاهیم از ذهن یک داوطلب بیرون نرود. 

  • خلاصه نویسی برای درس فیزیک

درس فیزیک برای رتبه ی یک کنکوری بسیار مهم است و نباید این دروس را نادیده بگیرید. داوطلب در حین خواندن درس های فیزیک از منابع یا کتاب اصلی خود بایستی نکات مهم را تحلیل کنند و هم زمان خلاصه نویسی را برای این درس شروع کنند در غیر این صورت فرمول و راه حل های فیزیک فراموش خواهند شد. دقت کنید که در حین خلاصه نویسی این دروس، تکنیک تستی یک مسئله را نیز در خلاصه نویسی های خود بنویسید.

  • خلاصه نویسی برای درس ریاضی

در ابتدای خلاصه نویسی خود برای دروس ریاضی توجه داشته باشید که به هیچ عنوان تمرین های کتاب را نادیده نگیرید و نکات و تکنیک هایی که در این تمرین ها بیان شده‌اند را به درستی خلاصه کنید تا در جلسه کنکور دچار سردرگمی نشوید. این را نیز در نظر بگیرید که مرور برای ریاضی نیز واجب است و بایستی خلاصه نویسی برای این درس را نیز با دقت و تمرکز بالا با روی سوالات در دفتر خلاصه نویسی خود بنویسید.

  • خلاصه نویسی برای درس ادبیات

همانطور که می دانید ادبیات به چند نوع تقسیم می شود که عبارتند از املا و لغت، دستور زبان و قرابت معنایی و آرایه ادبی. پس ضروری است که خلاصه نویسی برای  کنکور و روش های خلاصه نویسی را هر یک از این موارد را جداگانه بنویسید. به عنوان مثال برای لغت و املا باید لغات را به صورت کامل و صحیح با حرکه های دقیق در خلاصه نویسی درج شود تا در حین مرور داوطلب دچار مشکل نشود. یا در حین خلاصه نویسی بخش آرایه ادبی، باید دانش آموز تست زیاد برای این بخش بزند و نکات مهم و تکنیک را برای این قسمت در خلاصه های خود درج کند.

  • خلاصه نویسی درس زبان انگلیسی

داوطلبان می توانند زبان انگلیسی را به دو بخش تقسیم کنند که این بخش ها یکی لغات و معنی و دیگری دستور زبان است. برای دستور زبان یک پوشه در نظر بگیرید و تمام خلاصه نویسی های خود را در این پوشه قرار دهید و لغات و معنی را در دفترچه بنویسید و هر هفته یک بار آن ها را مرور و تکرار کنید تا آزمون با رتبه بالا را کسب کنید.

  • خلاصه نویسی درس دینی

دروس دین و زندگی حجم بالا و سنگینی دارد که بهتر است خلاصه نویسی را به صورت چند درس انجام دهید به عنوان مثال اگر پنج درس از یک فصل را مطالعه کردید این پنج درس را با دقت و تمرکز بالا نکات مهم آن را خلاصه کنید و روزی یک بار آن ها را مطالعه فرمائید تا نکات مهم آن را فراموش نکنید. در نظر داشته باشید که منابع های زیادی برای دین و زندگی وجود دارد که می تواند به خلاصه نویسی های شما کمک کند. 

  • خلاصه نویسی درس زیست

همانطور که می دانید درس زیست شناسی از نظر رتبه و امتیاز برای کنکور بسیار مهم و ضروری است برای همین بهتر است خلاصه نویسی آن را به صورت دقیق و منظم انجام دهید. بعضی از روانشناسان و مشاوران تحصیلی بر این باورند که خلاصه نویسی برای درس زیست مناسب نیست و نکات مهم آن به دلیل حجم زیاد فصل ها در ذهن داوطلب گنجانده نمی شود ولی ما توصیه می کنیم هر فصل از دروس زیست را یک بار مطالعه کرده و سپس با تمرکز بالا نکات مهم و اصولی آن را در یک صفحه از پوشه کار خود ثبت و ذخیره کنید و روزی یک بار آن را به طور دقیق مطالعه فرمائید. از طرفی اگر روش خلاصه نویسی برای این نوع درس را قبول ندارید توصیه می شود از کاغذ های سفید برای نوشتن جمع بندی هر صفحه در لا به لای درس ها، استفاده کنید این روش نیز برای مرور و تکرار فصل و درس های زیست بسیار کارساز است. 
این مواردی که جزو روش های خلاصه نویسی برای کنکور و روش های خلاصه نویسی است را برای داوطلبان مطرح کردیم حال قبل از شروع مطالعه برای کنکور بهتر است این موارد را با دقت بالا بخوانید تا با انواع روش های خلاصه نویسی هر دروس آشنا شوید.

انواع روش های خلاصه نویسی

همانطور که می دانید خلاصه نویسی برای کنکور و روش های خلاصه نویسی انواع زیادی دارد که در ادامه به چند نوع از این روش می پردازیم :

  • علامت گذاری
  • حاشیه سازی
  • خط کشیدن زیر مطالب مهم و ضروری
  • یادداشت برداری
  • دسته بندی

این موارد انواع روش های خلاصه نویسی کنکور محسوب می شوند که هر یک از اصول و قواعد جداگانه ای برخوردار است که بایستی در ابتدای هر خلاصه نویسی این موارد را با دقت مطالعه فرمائید تا خلاصه نویسی های درج شده برای شما مفید باشد.

روش های خلاصه نویسی

نکات مهم در حین خلاصه نویسی کنکور

در نظر بگیرید که خلاصه نویسی کنکور و روش های خلاصه نویسی کار راحت و آسانی نیست و بایستی با دقت و استعداد بالا آن را انجام دهید تا به رشته و دانشگاه موردنظر خود برسید. ما در ادامه به چند نکات مهم در حین خلاصه نویسی را برای شما بازگو می کنیم.

  • یادتان باشد که در خلاصه نویسی برای کنکور باید به هدف موردنظر خود فکر کنید و انگیزه زیاد برای ادامه خلاصه نویسی داشته باشید. خیلی از دانش آموزان خلاصه نویسی دروس خود را به صورت حفظی انجام می دهند و این روش کاملا اشتباه است زیرا مطالبی که از قبل در ذهن خود گنجانده بود در حین خلاصه نویسی از بین می رود و این باعث عقب ماندن از مطالعه و درس خود خواهد شد. 
  • در خلاصه نویسی برای کنکور در نظر بگیرید که موضوع های فرعی و اصلی با هم چه تفاوتی دارند یا یک درخت شاخه ایی برای هر یک از این موضوع ها رسم کنید تا به راحتی مطالب گنجانده شده در ذهن خود را در این خلاصه نویسی، ثبت و ذخیره کنید. از طرفی این روش باعث می شود که به راحتی با مطالب ارتباط برقرار کنید و نکات به راحتی در ذهن شما ماندگار شوند.
  • در حین نوشتن خلاصه های خود باید نکات مهم و موضوعات کلی را در یک کاغذ نوشته و آن ها را از یکدیگر تفکیک دهید تا در یادگیری شما خللی ایجاد نکنند.
  • اگر در حین مطالعه هر دروس از منابعی، از نکات اضافی رو به رو شدید آن ها را در خلاصه نویسی حذف کنید و به صورت تکمیل و مفید نکات اصلی را در نظر بگیرید تا در حین مرور و تمرین خلاصه نویسی های خود دچار مشکل نشوید که این مورد یکی از مهم ترین نکات خلاصه نویسی برای کنکور است.
  • یکی از مهم ترین نکاتی که بایستی در حین انجام خلاصه نویسی در نظر داشته باشید این است که در حین مطالعه هر دروس، زیر مطالب مهم خط بکشید و در آخر آن ها را خلاصه نویسی کنید. این روش باعث می شود که داوطلب وقت زیادی را برای خلاصه نویسی نکات بی ربط و اضافه هدر ندهد و تنها روی نکات مهم توجه داشته باشد.
  • لازم به ذکر است که خلاصه نویسی برای کنکور تنها به کتاب اصلی مربوط نمی شود شما می توانید از منابع و کتاب های دیگر نیز خلاصه نویسی های خود را انجام دهید.
  • در حین نوشتن خلاصه نویسی یک درس باید به زمان فعل و حجم یک مطلب توجه کنید تا در قاعده و فرمول ساختاری یک جمله برای به ذهن سپردن یک موضوع مشکلی پیش نیاید و داوطلب سر جلسه کنکور دچار فراموشی فرمول و دستورهای زبان نشود.
  • در خلاصه نویسی برای کنکور نیز باید تکنیک های تستی در کنار نکات مهم کتاب اصلی و منابع های دیگر نوشته شود زیرا این موارد نیز بر یادگیری تاثیر خواهد گذاشت.
  • اگر در درس هایی از جمله دین و زندگی یا ادبیات دچار مشکل خلاصه نویسی شدید بهتر است یک بار درس موردنظر را با دقت بالا مطالعه فرمائید و سپس مطالبی که مهم است و در ذهن شما گنجانده شده را در خلاصه نویسی های خود درج کنید و آن ها را یک روز درمیان مرور و تکرار کنید تا از ذهن شما فراموش نشود.

روش های نادرست در خلاصه نویسی

همانطور که می دانید خلاصه نویسی کنکور و روش های خلاصه نویسی یکی از مهم ترین گام های است که برای رسیدن به هدف و آرزوهای خود در آینده به شمار می آید و خیلی از داوطلبان این نوع روش را برای مطالعه خود انتخاب نمی کنند و در ماه های آخر کنکور با مشکل مواجه می شوند. در ادامه قصد داریم به چند اشتباه رایج درباره روش های خلاصه نویسی برای کنکور را برای شما بازگو کنیم پس با ما همراه باشید.

  • داوطلبان زیادی در حین نوشتن خلاصه های خود به کلیات هر فصل توجه نمی کنند یا قبل از شروع به نکات ریز و اضافی تمرکز می کنند و این یکی از بزرگ ترین و مهم ترین اشتباهات رایج در حین خلاصه نویسی برای کنکوراست که بایستی در ابتدای کار به کلیات یک فصل دقت کنید و سپس به صورت کل به جز به مفاهیم و ساختار هر درس بپردازید. این روش باعث می شود مطالب و مفاهیم درست از غلط تفکیک داده شود و دروس در ذهن داوطلب بماند. 
  • هر دانش آموز یا داوطلبی که قصد خلاصه نویسی را دارد باید قبل از هر چیزی مطالب و سوالات کنکور را برای آشنایی با کنکور مطالعه کند و سپس اقدامات لازم برای خلاصه نویسی را شروع کند. در نظر داشته باشید که نباید در ابتدای کار زیر مطالب مهم خط کشیده شود زیرا این روش باعث تمرکز نکردن روی نکات هر درس خواهد شد.
  • اگر شما خلاصه نویسی را برای دروس های خود انتخاب کرده‌اید باید از کپی نوشتن و عینا کلمات در خلاصه های خود اجتناب کنید. بعضی از دانش آموزان به جای نوشتن خلاصه های یک درس با نکات و مفاهیم مهم، درست و عینا کلمات هر درس را در پوشه خلاصه نویسی ها درج می کنند و این یکی از بزرگ ترین اشتباهات رایج در روش خلاصه نویسی است. 
  • یادتان باشد که در حین نوشتن خلاصه یک درس نباید مطالب مهم را به صورت پراکنده در خلاصه های خود بنویسید زیرا این روش باعث سردرگمی و هدر رفتن وقت و زمان شما داوطلبان خواهد شد و این یکی دیگر از رایج ترین اشتباهات در خلاصه نویسی کنکور و روش های خلاصه نویسی است. 
  • افراد زیادی هستند که در آخر خلاصه نویسی های خود متن نوشته شده خود را مطالعه نمی کنند و این روش باعث دوباره نویسی خلاصه می شود. پس ضروری است که در انتهای هر خلاصه نویسی های خود یک جمع بندی و مرور را انجام دهید تا وقت و زمان شما برای دوباره نویسی هدر نرود. 
  • یکی از بهترین روش برای نتیجه گرفتن خلاصه نویسی، خلاصه کردن خلاصه نویسی های خود است. یعنی داوطلبان باید یک یا دو بار در طول هفته خلاصه نویسی های خود را خلاصه کنند تا در نزدیکی آزمون کنکور نکات و روش های مهم را مرور و تمرین کند. 

این مواردی که در بالا برای شما ذکر شد از مهم ترین و بزرگ ترین اشتباهات رایج در خلاصه نویسی برای کنکور محسوب می شود که باید قبل از شروع خلاصه نویسی، این موارد را یاد بگیرید تا دچار این اشتباه ها نشوید.

خلاصه نویسی

نتیجه گیری

خلاصه نویسی برای کنکور و روش های خلاصه نویسی، یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین روش برای کسب رتبه عالی در آزمون سراسری محسوب می شود که خیلی از داوطلبان این نوع روش را برای مطالعه خود انتخاب نمی کنند و در آخر از نتیجه عالی نیز برخوردار نمی شوند و دلیل نتیجه نگرفتن خود را کم خوانی یا دقت نکردن در مطالعه های خود فرض می کنند. همانطور که می دانید خلاصه نویسی هر درس از انواع زیادی برخوردار هستند که دانش آموز باید قبل از شروع خلاصه نویسی، یک بار این روش ها را مطالعه کند تا در حین خلاصه نویسی دچار مشکل نشود. 
ما در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات درباره خلاصه نویسی کنکور و انواع روش های خلاصه نویسی را برای شما داوطلبان و دانش آموزان باهوش و زرنگ بازگو کنیم تا در آینده به رشته و شغلی که علاقه دارید برسید. توصیه می کنیم قبل از شروع این روش برای رسیدن به رتبه بالا، یک بار این مقاله موردنظر را با دقت و تمرکز بالا مطالعه فرمائید تا از نکات و اشتباه های رایج در خلاصه نویسی آگاهی داشته باشید.

ارسال دیدگاه جدید

تصویر کد امنیتی ثبت نظر