سهمیه ایثارگران در کنکور چگونه است؟

در کنکور سراسری انواع سهمیه های مختلفی اعم از سهمیه ایثارگران، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه رزمندگان، سهمیه مناطق و... دارد. همانگونه که اهمیت مطالعه و تاثیر معدل در کنکور بسیار زیاد است و افراد پیرامون آن سوالات مختلفی دارند، سهمیه ها نیز اهمیت بالایی دارند. در این مقاله از سایت موسه حرف آخر قصد داریم در مورد سوالات احتمالی شما پیرامون سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری 1401 مطالب و اطلاعات کاملی را توضیح دهیم.
برای استفاده از سهمیه ها باید شرایط خاص آن سهمیه را دارا باشید. بعضی از سهمیه ها عمومی هستند و برای کسب آن ها نیازی به ارایه مدرک مجزا نیست مانند سهمیه مناطق. اما برخی دیگر از سهمیه ها جزو سهمیه های خاص محسوب می شوند که به طور مستقیم روی تراز شخص تاثیر ندارند ، بلکه افراد شامل /ان سهمیه جزو دسته ای مجزا سنجیده می شوند. بدین صورت که بخشی از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها به این سهمیه ها اختصاص می یابد.
 برای استفاده از این سهمیه های خاص باید یک سری شرایط مشخص و از پیش تعیین شده موجود باشد که در ادامه به توضیح این شرایط و مدارک می پردازیم.

تغییرات سهمیه ها در کنکور سال جدید

در سال جدید کنکور تغییراتی در قوانین سهمیه ها رخ داده است که خوب است پیش از بررسی این تغییرات را بدانید.
کسب حداقل حد نصاب ۸۵ درصد از نمرات گزینش آزاد توسط ایثارگران.
تغییر سهمیه منطقه به ۵۰ درصد در مقابل   دیگر شرکت کنندگان.
حذف سهمیه هایی مانند بومی گزینی،   منطقه،   محلی، هیئت علمی سهمیه کشاورزی  
در سهمیه حوادث   مانند سیل و زلزله   تغییری نداشته است.
حذف سهمیه  بهیاران برای پذیرش در رشته پرستاری  

سهمیه ایثارگران در کنکور چیست؟

سهمیه ایثارگران از سال 63 در کنکور سراسری اعمال شده که شامل جانبازان( با هر درصدی از جانبازی )، همسر و فرزند جانبازان 25 % به بالاتر، افراد آزاده و فرزندان و همسران آنان و همینطور فرزندان و همسران شهدا می باشد.
 پس از کنکور 96  این سهمیه برای جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزندان آن ها و همچنین  همسر و فرزند رزمندگانی که حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشتند ، قابل اجرا است.
اما درصد تاثیر سهمیه ایثارگران برای این دو گروه با هم فرق دارد.و به دو صورت سهمیه 25 درصدی و سهمیه 5 درصدی اعمال می شود. 
دسته اول شامل سهمیه 25 درصدی می شوند که افراد زیر را در بر می گیرد: 
جانبازان( بالای 25 درصد )
همسر و فرزند جانبازان 25 % و بالا
 افراد آزاده و فرزندان و همسران آنان 
فرزندان و همسران شهدا  
دسته دوم که سهمیه 5 درصدی است که به تازگی تصویب شده و شامل افراد زیر است:  
جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزندان آن ها
همسر و فرزندان رزمندگانی که حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشتند.

 

سهمیه 5 درصد ایثارگران

برای محاسبه سهمیه 5 درصدی ایثارگران در کنکور سراسری باید این سهمیه را در فرم کنکور سراسری ثبت ثبت کرد و سپس به تایید ارگان مربوطه در آید. 
 در صورت تایید این امر  داوطلب در گروه مربوط به سهمیه 5 درصدی خود قرار می گیرد و در نهایت با    افراد همان گروه سنجیده می شود. 
در کنکور سراسری سال گذشته تقریبا 10 درصد از افراد شرکت کننده در کنکور را داوطلبان با سهمیه 5 درصدی ایثارگران تشکیل داده بودند. 
این سهمیه متعلق به 5  درصد از ظرفیت هر کد رشته محل است و داوطلب حداقل باید 70 درصد از نمره آخرین فرد قبول شده در کنکور را کسب کرده باشد. در نتیجه درصد کم و تعداد شرکت کنندگتن بالای دارای سهمیه 5 درصدی ایثارگران، رقابت بیشتری بین داوطلبان باید شکل گیرد. 
همان طور که گفته شد این سهمیه بر روی تراز تاثیری ندارد و فقط حد نصاب قبولی هر رشته محل را کاهش می دهد.در بیانی دیگر داوطلبان دارای سهمیه 5 درصدی ایثارگران با داوطلبان دیگر دارای این سهمیه سنجیده می شوند و نتیجه آن به صورت رتبه در سهمیه در کارنامه کنکور مشخص می شود.
 اگر داوطلبی در سمیه خود قبول نشود ، در مرحله بعد در سهمیه مناطق سنجیده می شود.  
 نکته:  داوطلبان دارای  سهمیه 5 درصدی ایثارگران تا زمانی که  ظرفیت سهمیه 25 درصد تکمیل نشود، مشمول دریافت سهمیه نمی شوند. یعنی ابتدا باید ظرفیت ها با افراد دارای دارای سهمیه 25 درصدی پر شود و سپس باقی مانده به افراد دارای سهمیه 5 درصدی می رسد.

تبصره های موجود :

تبصره اول: داوطلبانی که می خواهند از سهمیه رزمندگان در کنکور استفاده کنند، در صورتی درخواست اعمال سهمیه شان مورد تایید قرار نگرفت می توانند برای تایید سـهمیه و درج آن بر روی کارت شرکت در آزمون کنکور خود، به واحدهای   شهرستان‌های محل تشکیل پرونده خود  مراجعه کنند و برای تایید آن اقدام نمایند.
تبصره دوم: کد رهگیری 12 رقمی  برای سازمان بسیج مستضعفین و یا نیروهای مسلح  که در آزمون استفاده می شود در هر سال فرق دارد. در نتیجه داوطلبـان باید برای ثبت‌نام در هر آزمون به  واحد مورد نظر مراجعه کنند و برای دریافت کد خود در سال جدید و مختص همان آزمون  اقدام نمایند.  
تبصره سوم: در صورتی که حضور در جبهه موظفی سر بازی باشد و یا تعهدات و ماموریت های خدمتی کارکنان ارگان ها باشد، حضور داوطلبانه حساب نمی شود.
تبصره چهارم: نیروهای بسیج فعال ویا  بسیجیان عادی  حاضر در پایگاه ‌های مقاومت بسیج شامل این دسته نمی باشند.
تبصره پنجم: شخصی که خودش ایثارگر است و می خواهد در کنکور شرکت کند، هر درصدی از ایثارگری داشته باشد شامل این سهمیه است اما اگر خانواده یعنی همسر یا فرزند بخواهند از این سهمیه استفاده کنند باید درصد جانبازی فرد حداقل 25 درصد باشد.

نحوه دریافت کد رهگیری برای سهمیه 5 درصدی ایثارگران

افرادی که متقاضی استفاده از سهمیه 5 درصدی در کنکور سراسری هستند در ابتدا باید به یکی از ارگان های مربوطه مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، ستاد كل نیروهای مسلح، ارتش، سپاه پاسداران، و... مراجعه کنند و فرم مخصوصی که برای استفاده از سهمیه است پر کنند. پس از تایید اطلاعات توسط ارگان مربوطه کدی 12 رقمی مربوط به داوطلب صادر می شود که می توانند از آن کد در فرم ثبت نام کنکور استفاده کنند.

میزان تاثیر سهمیه ایثارگران بر شهریه دانشگاه های غیر روزانه

تاثیر سهمیه ایثارگران فقط در نتیجه کنکور سراسری و قبولی  در دانشگاه ها نیست بلکه داوطلبان کنکوری  پس از قبولی در این آزمون و ورود به دانشگاه نیز می توانند از مزایای این سهمیه  بهره ببرند. یکی دیگر از مزایای سهمیه ایثارگران علاوه تاثیر در کنکور،   تخفیف در شهریه دانشگاه های غیر روزانه مثل دانشگاه های شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان است.
تخفیفی که برای این دسته از افراد دارای سهمیه ایثارگراندر نظر گرفته شده، کاهش 30 درصدی از شهریه پرداختی به دانشگاه است.
برای داوطلبانی که از سهمیه ایثارگری خانواده شهدا و مفقودالاثران و یا جانبازان 25 درصد به بالا و افراد آزاده بهره می برند ،   این تخفیف100   درصد است. بدین معنا که می توانند به طور رایگان در دانشگاه های این رشته محل ها تحصیل کنند.
دقت کنید که پذیرفته شدگان در رشته های روزانه که شامل  تحصیل رایگان می شوند، به دلیل همین رایگان بودن  برابر مدت تحصیل خود تعهد خدمت خواهند داشت.
اگر شامل این سهمیه های ایثارگری می شوید اما در زمان ثبت نان برای کنکور اطلاعات لازمه را وارد نکرده اید،  می توانید   درخواست خود را  در سازمان سنجش ثبت کنید و  نسبت  دریافت سهمیه خود اقدام کنید. علاوه بر این در زمان انتخاب رشته کنکور نیز فرصت ویرایش و ثبت کد سهمیه خود را خواهید داشت.

محدودیت های اعمالی برای استفاده از سهمیه ایثارگران

داوطلبانی شرایط دریافت سهمیه تیثارگران را دارند، تنها یکبار می از سهمیه ایثارگران در رشته های دوره روزانه استفاده کنند. این افراد برای  دوره های دیگر(نوبت دوم (شبانه ) ، پیام نور، غیرانتفاعی، نیمه حضوری، مجازی و پردیس ) دوبار می توانند از سهمیه ایثارگران خود بهره ببرند.

سوالات متداول پیرامون سهمیه های ایثارگران:

1-سهمیه ایثارگران چه تاثیری در انتخاب رشته کنکور سراسری دارد؟
•پاسخ:چه افرادی که شامل سهمیه 25 درصدی ایثارگران می شوند و چه افرادی که شامل سهمیه 5 درصدی می شوند  برای قبولی در هر کد رشته بایستی    70 درصد نمره  آخرین نفر قبولی را کسب کنند. 
با توضیحات گفته شده درست است که برای داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران هستند، ظرفیت جداگانه باز می شود اما باید حد نصاب نمره قبولی را کسب کنند حتی اگر ظرفیت خالی مانده باشد.
2-رتبه قبولی سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته چند است؟
•پاسخ: به صورت قطعی نمی توان گفت و به درصد شرکت کنندگان دارای سهمیه در کنکور بستگی دارد.  معمولا این افراد زیر 10 درصد از جامعه آماری داوطلبان کنکور را تشکیل می دهند.
3-کمترین نمره قبولی سهمیه ایثارگران 5 درصدی برای کنکور چقدر می باشد؟
•پاسخ: 70 درصد نمره آخرین فرد قبول شده شده در گزینش آزاد که در هر کدرشته محل می باشد.
4-در چه بازه زمانی از پروسه کنکور باید برای دزخواست اعمال سهمیه ایثارگری اقدام نماییم؟
•پاسخ: افرادی که جزو یکی از دسته های مشمول دریافت سهمیه ایثارگری هستند باید پس از دریافت کد 12 رقمی مخصوص خود  آن را در فرم ثبت نام کنکور وارد کنند.
5-کد ایثارگیری را از کجا بیاریم؟
•جهت دریافت کد ایثارگری باید به سامانه آجا  مراجعه کرد و در قسمت استعلام وابسته ایثارگر درخواست دریافت کد را ثبت کرد.
6-اگر در کنکوری از سهمیه ایثارگری استفاده شود ولی انتخاب رشته صورت نگیرد، آیا در کنکور بعدی هم میتوان از سهمیه ی ایثارگری استفاده کنم؟!
•پاسخ: بله،  به دلیل عدم انتخاب رشته، مجاز به استفاده ی مجدد از سهمیه ی هستید ولی برای درخواست باید از ارگان مربوطه کد ایثارگری جدید دریافت کنید.
7-چند مرتبه میشه از سهمیه ایثارگری در کنکور استفاده کرد؟
•پاسخ:برای دانشگاه های روزانه تنها یک بار  می توان استفاده کرد و برای دانشگاه های شهریه پرداز دو بار مجاز به استفاده هستید.
 

ارسال دیدگاه جدید

تصویر کد امنیتی ثبت نظر