بودجه بندی کنکور 1403

بودجه بندی کنکور را از چه مرجعی می توان دریافت کرد؟ کامل ترین بودجه بندی کنکور کدام است؟ بودجه بندی کنکور 1403 سازمان سنجش به چه صورت است؟ کامل ترین بودجه بندی کنکور 1403 کدام است؟ اطلاع داشتن از بودجه بندی کامل کنکور چه کمکی به ما می کند؟ از هر کتاب در کنکور ریاضی، کنکور تجربی، کنکور انسانی، کنکور زبان و کنکور هنر چه تعداد سوال می آید؟ تمامی این موارد سوالاتی است که ممکن است برای تمامی افرادی که قصد شرکت در آزمون کنکور را دارند، مطرح شود؛ که ما سعی کردیم در این مقاله پاسخ کاملی به آن ها بدهیم.
اطلاع از بودجه بندی کنکور اولین گام برای داشتن برنامه ریزی دقیق و اصولی است. اگر از بودجه بندی منابع کنکور اطلاعی نداشته باشید قطعا نمی توانید متوجه شوید کدام مباحث و بخش های کتاب از اهمیت بیشتری برخوردار است و کدام یک اهمیت کمتری برای آزمون کنکور دارد. اطلاع از بودجه بندی به شما کمک می کند وقت بیشتری را به مباحث مهم اختصاص دهید و از این طریق بازدهی و اثربخشی خود را در مطالعه بالا ببرید. هرگز این نکته را از یاد نبرید که بودجه بندی همان نقشه راهیست که به شما کمک می کند تا بصورت هدفمند برنامه ریزی کنید و بهترین نتیجه را از مطالعه خود بدست آورید.
 مقاله پیش رو را بر اساس بودجه بندی 1402 ارائه کرده ایم که در آن مشخص می شود، طراحان آزمون کنکور چه تعداد سوال از دروس عمومی و تخصصی برای هر کدام از گروه های مختلف آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، زبان، و هنر مطرح می کنند. این بودجه بندی هر ساله توسط سازمان سنجش برای هر درس و با توجه به گروه آزمایشی مربوطه اعلام می شود.

مقاله پیش رو بر اساس بودجه بندی کنکور 1403 ارائه شده است. در این مقاله ابتدا به بررسی تغییرات مهم بودجه بندی کنکور 1403 پرداختیم و در ادامه تعداد سوالات هر درس را برای گروه های آزمایشی مختلف مطرح کرده ایم. بودجه بندی کنکور 1403 برای تمامی داوطلبان رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، زبان و هنر ارائه شده است. شما می توانید با تمرکز بر اطلاعات مربوط به کنکور رشته مورد نظرتان، زمان مطالعه خود را برای هر درس تنظیم کنید.

توجه: جداول زیر بر اساس آخرین اطلاعات تا مهر ماه 1403 بروزرسانی شد.

تغییرات مهم بودجه بندی کنکور 1403

اگر داوطلب کنکور هستید، احتمالا به خوبی از تغییرات کنکور 1403 آگاهی دارید. همانطور که می دانید، دروس عمومی از کنکور حذف شده و داوطلبان تنها به سوالات دروس تخصصی رشته خود پاسخ می دهند. تغییرات اساسی کنکور در چند سال اخیر، وضعیت برگزاری آزمون و بالطبع شیوه مطالعه داوطلبان را متحول کرده است. این تغییرات به حذف دروس عمومی محدود نمی شود و حتی تعداد سوالات دروس تخصصی را نیز شامل می شود. تغییر مهم بعدی برگزاری کنکور دو بار در سال است که در ادامه به طور مفصل به بررسی این موضوع نیز می پردازیم. با توجه به موارد ذکر شده، در حال حاضر برنامه ریزی برای کنکور تنها برای دروس اختصاصی انجام می شود. توجه به بارم بندی کنکور در سال های گذشته به شما داوطلب گرامی کمک می کند تا مباحثی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند را مشخص کرده و زمان بیشتری را به آنها اختصاص دهید.
لازم به ذکر است که در صورت استفاده از راهنمایی های یک مشاور با تجربه و حرفه ای، این موارد در نظر گرفته می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و برنامه ریزی مطابق با آخرین تغییرات کنکور می توانید با شماره 02191014458 تماس حاصل نموده و از مشاوره رایگان مشاورین ارشد موسسه حرف آخر بهره مند شوید.

در ادامه به سراغ بررسی بودجه بندی کنکور سازمان سنجش برای کنکور 1403 می پردازیم تا اطلاعات مربوط به هر رشته را بصورت دقیق تر ارائه نماییم.

 

بودجه بندی کنکور 1403 سازمان سنجش

سازمان سنجش به اهمیت بودجه بندی کنکور برای داوطلبان آگاه است؛ لذا هر ساله بودجه بندی کنکور سراسری را اعلام می کند. این بودجه بندی بر اساس تعداد سوالاتی که طراحان از بخش های مهم کتب درسی طرح می کنند اعلام می شود و البته حذفیات کتاب ها نیز مشخص می شود. در نظر داشته باشید که برای مباحث کم اهمیت هم ممکن است بارم بندی کنکور در نظر گرفته شود؛ بنابراین توجه به بودجه بندی کنکور 1403 سازمان سنجش به معنای این نیست که دروس کم اهمیت را کنار بگذارید! بودجه بندی کنکور 1403 تنها به شما کمک می کند تا برنامه ریزی صحیح تری انجام دهید و از صرف زمان اضافی برای مطالب کم اهمیت بپرهیزید. در این مطلب بودجه بندی کنکور 1403 با استناد به بودجه بندی ارائه شده توسط سازمان سنجش و توجه به بارم بندی کنکور های چند سال اخیر ارائه شده است.
اما پیش از آن که به بررسی بودجه بندی کنکور 1403 برای رشته های مختلف بپردازیم، لازم است درباره کنکور دو مرحله ای هم توضیحاتی را ارائه نماییم. برگزاری کنکور در دو مرحله جدا از هم، تحول بزرگی در روند کنکور محسوب می شود که از سال 1402 به اجرا در آمده است. این مصوبه از نگاه بعضی افراد به سود و از نگاه برخی دیگر، به ضرر داوطلبان است. در اینجا ما به این موضوع اشاره ای نمی کنیم و به سراغ بحث اصلی یعنی بودجه بندی کنکور 1403 می رویم. حالا که قرار است در دو کنکور مختلف شرکت کنیم، برای هر یک باید چه مطالبی را بخوانیم؟ بارم بندی کنکور 1403 برای مرحله اول و مرحله دوم چگونه است؟ در ادامه به این سوالات پرتکرار پاسخ خواهیم داد.

 

تفاوت بودجه بندی کنکور مرحله اول 1403 با کنکور مرحله دوم 1403 در چیست؟

اگر بخواهیم خلاصه در یک جمله پاسخ دهیم؛ هیچ تفاوتی با هم ندارند! در هر دو آزمون برگزار شده، سوالات از تمامی مطالب کتب درسی طرح می شوند. اگر سوال می کنید که کنکور اول پیش از اتمام سال تحصیلی برگزار می شود و چگونه می توانیم به سوالات پاسخ دهیم؟! باید عنوان کنیم که بودجه بندی کنکور 1403 سازمان سنجش ثابت است و مباحث کنکور مرحله اول کمتر از کنکور مرحله دوم نیست! این موضوع یکی از مواردی است که معترضان این مصوبه از آن انتقاد کرده اند. در واقع شما برای شرکت در کنکور چاره ای ندارید جز اینکه به مطالب کل کتاب مسلط باشید! البته در صورتیکه فکر می کنید نمی توانید خود را برای کنکور مرحله اول آماده کنید، می توانید در این آزمون شرکت نکنید. در اینصورت شما تنها در کنکور مرحله دوم شرکت می کنید و نتیجه آزمون شما تنها بر اساس نتیجه همان آزمون مشخص می شود.
تصمیم گیری درباره این موضوع را به شما می سپاریم و بدون فوت وقت به سراغ بحث اصلی این مطلب یعنی بودجه بندی کنکور 1403 برای رشته های مختلف تجربی، ریاضی، انسانی، زبان و هنر می پردازیم:
 

 

بودجه بندی کنکور 1403 تجربی

 

بودجه بندی کنکور تجربی 1403

 

کنکور تجربی هر ساله بیشترین داوطلبان را در مقایسه با رشته گروه های دیگر داشته است ،این افزایش تعداد و شیوه طراحی سوالات مفهومی باعث ایجاد رقابت تنگاتنگ بین داوطلبان شده است. تغییرات کنکور هم نقش اساسی در سخت تر شدن این رقابت دارد.
داوطلبان کنکور تجربی در مدت زمان 180 دقیقه باید به 155 سوال در دفترچه های سوالات اختصاصی پاسخ دهند. بله درست خواندید! دفترچه های سوالات اختصاصی!
اگرچه تغییرات مهم بودجه بندی کنکور 1403 باعث شده است که داوطلبان رشته تجربی تنها به سوالات تخصصی پاسخ دهند؛ اما فقط یک دفترچه تخصصی وجود ندارد. سوالات دروس تخصصی رشته تجربی در قالب 4 دفترچه جداگانه به شرح زیر ارائه می شود:

  • دفترچه شماره یک: زیست شناسی
  • دفترچه شماره دو: فیزیک و شیمی
  • دفترچه شماره سه: ریاضی و زمین شناسی
  • دفترچه شماره چهار: ویژه داوطلبان بهیار

پیش از آنکه به بررسی  تعداد سوالات، زمان هر دفترچه و بودجه بندی هر درس برای کنکور 1403 بپردازیم، یک نکته مهم را عنوان کنیم. همانطور که اشاره شد، اطلاع از بودجه بندی کنکور برای برنامه ریزی کنکور اهمیت بالایی دارد. اما آیا با این حجم از رقابت موجود در کنکور، آیا برنامه ریزی به تنهایی کافی است؟! پاسخ به این سوال منفی است. شما برای موفقیت در کنکور به منابع جامع و کاملی نیاز دارید تا ضمن آموزش تمامی مفاهیم، شما را برای پاسخگویی هر چه بهتر به سوالات کنکور سراسری آماده کنند. موسسه حرف آخر بهترین منابع کنکور تجربی را در قالب ویدئو های آموزشی ارائه می نماید. این ویدئو ها با بهره گیری از روش های ابتکاری و بصورت کاملا شهودی و مفهومی تمامی مطالب را به شما آموزش می دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده نمونه تدریس های اساتید حرف آخر به صفحه محصولات حرف آخر مراجعه فرمایید.

 

 

برای شرح بودجه بندی کنکور 1403 سازمان سنجش درس های تخصصی رشته تجربی، از دفترچه شماره یک، یعنی زیست شناسی شروع می کنیم:

 

بودجه بندی زیست شناسی کنکور 1403

همانطور که در توضیحات ابتدایی بودجه بندی کنکور 1403 تجربی اشاره شد، سوالات زیست شناسی در اولین دفترچه تخصصی در اختیار داوطلبان قرار داده می شود. تسلط بر مباحث درس زیست شناسی علاوه بر اینکه بر نتیجه آزمون تاثیر زیادی دارد؛ بر حفظ روحیه شما در کل آزمون هم نقش دارد. چرا که این درس در اولین دفترچه ارائه می شود و اگر شما نتوانید به خوبی از عهده سوالات بر آیید، ممکن است روند پاسخ دهی به سوالات سایر دفترچه ها نیز مختل شود. آنچه که باید درباره بودجه بندی زیست کنکور 1403 بدانید به شرح زیر است:

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره یک
  • تعداد سوالات: 45 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 45 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 60 ثانیه
  • منابع سوالات: کتاب زیست شناسی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم
     

بودجه بندی زیست شناسی کنکور 1403

 

بودجه بندی فیزیک کنکور تجربی 1403

سوالات فیزیک کنکور همراه با سوالات درس شیمی در دفترچه شماره 2 در اختیار داوطلبان قرار داده می شود. اطلاعات سوالات فیزیک کنکور تجربی به شرح زیر است:

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره دو
  • تعداد سوالات: 30 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 40 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 80 ثانیه
  • منابع سوالات: کتاب فیزیک پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم
     

بودجه بندی فیزیک کنکور تجربی 1403

 

بودجه بندی شیمی کنکور 1403

شرکت کنندگان کنکور رشته تجربی، در ادامه سوالات فیزیک با سوالات درس شیمی مواجه می شوند. درس شیمی هم یکی از درس های پر چالش رشته تجربی است که رقابت زیادی بر سر حل سوالات آن وجود دارد. دومین درس دفترچه شماره دو، 35 سوال دارد که برای پاسخ به آنها 35 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره دو
  • تعداد سوالات: 35 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 35 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 60 ثانیه
  • منابع سوالات: کتاب شیمی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم
     

بودجه بندی شیمی کنکور تجربی 1403

 

بودجه بندی ریاضی تجربی کنکور 1403

سومین دفترچه ای که در اختیار داوطلبان رشته تجربی قرار داده می شود، شامل دو درس ریاضی و زمین شناسی است. اینکه چرا سوالات این دو درس با هم ارائه می شوند و اصلا چه ارتباطی با هم دارند، چندان مهم نیست! نکته حائز اهمیت این است که درس ریاضی چهارمین درسی است که داوطلبان بایستی در دقایق پایانی آزمون، با ذهنی خسته بدان پاسخ دهند. به همین دلیل علاوه بر داشتن آمادگی لازم، حفظ روحیه و آرامش مواردی است که داوطلبان برای پاسخ به سوالات دفترچه سوم کنکور تجربی بدان نیاز دارند. دفترچه سوم شامل 45 سوال و 60 دقیقه زمان است؛ اینکه چطور زمانتان را برای پاسخ به سوالات ریاضی و زمین شناسی مدیریت میکنید کاملا به خودتان بستگی دارد.

درس ریاضی از جمله دروسی است که با حفظ کردن به تنهایی نمی تواند نتایج خوبی در کنکور داشته باشد افرادی که قصد قبولی در رشته های پزشکی را دارند درصد بالایی از این درس کسب کرده اند.با توجه به ماهیت درس ریاضی منابع در این درس از اهمیت ویژه ای برخوردار است به صورتی که بتوان در کمترین زمان بهترین نتیجه را کسب کرد.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره سه
  • تعداد سوالات: 30 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 45 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 90 ثانیه
  • منابع سوالات: کتاب ریاضی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم

 

بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی 1403

 

بودجه بندی زمین شناسی کنکور 1403

سوالات زمین شناسی، آخرین سوالات دفترچه سوم کنکور تجربی هستند. بودجه بندی کنکور 1403 برنامه مطالعاتی زمین شناسی را نیز دستخوش تغییر کرده است. چرا که یکی دیگر از تغییرات کنکور سراسری، حذف زیر گروه ها است. وجود زیر گروه ها باعث شده بود تا تنها متقاضیان پذیرش در رشته هایی مانند داروسازی؛ زمین شناسی را مطالعه کنند. چرا که زمین شناسی برای رشته های این زیر گروه ضریب بالایی داشت و در رشته پزشکی از اهمیت کمتری برخوردار بود. حالا با حذف زیرگروه ها، این درس هم به جمع درس های مهم پیوسته است و تمام داوطلبان با هر هدفی که دارند خواه ناخواه بایستی آن را در برنامه ریزی کنکور خود قرار دهند.
زمین شناسی کنکور 1403، 15 سوال دارد که همزمان با سوالات درس ریاضی، 60 دقیقه زمان دارند. پیشنهاد می کنیم که با صرف زمان یک دقیقه، 90 ثانیه برای هر سوال ریاضی زمان بگذارید. اگر هم بتوانید زمان حل سوالات زمین شناسی را کمتر کنید که نور علی نور است!

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره سه
  • تعداد سوالات: 15 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 15 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 60 ثانیه
  • منبع سوالات: کتاب زمین شناسی پایه یازدهم

 

بودجه بندی زمین شناسی کنکور تجربی 1403

 

پس از بررسی بودجه بندی کنکور برای رشته تجربی، نوبت به رشته ریاضی می رسد. داوطلبان این رشته هم مانند سایر رشته ها تنها به سوالات دروس تخصصی پاسخ می دهند که در ادامه به طور مفصل توضیحات هر درس را ارائه می دهیم.

 

 بودجه بندی کنکور ریاضی 1403

 

بودجه بندی کنکور ریاضی 1403

 

تغییرات اخیر کنکور باعث تغییر تعداد دفترچه سوالات آزمون سراسری رشته ریاضی نیز شده است. با این حال به دلیل تعداد دروس اختصاصی کمتر نسبت به سایر رشته ها، سوالات سه درس اختصاصی ریاضی، فیزیک و شیمی در دو دفترچه ارائه می شود.
داوطلبان کنکور ریاضی برای پاسخ دهی به دفترچه سوالات اختصاصی موظف هستند که در مدت 145 دقیقه به 105 سوال پاسخ دهند. در صورتیکه برای تهیه منابع دچار سردرگمی شده اید و نمی دانید چه منابعی را تهیه کنید؛ می توانید با مراجعه به مقاله بهترین منابع کنکور ریاضی، راهنمایی های لازم را دریافت کنید. در این مقاله هرآنچه که رتبه برترهای سال های اخیر برای مطالعه خود استفاده کرده اند را به شما معرفی کرده ایم. در ادامه اطلاعات دروس هر دفترچه را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

 

بودجه بندی ریاضی کنکور 1403

سوالات پرچالش ترین درس رشته ریاضی، یعنی ریاضیات در اولین دفترچه در اختیار داوطلبان قرار داده می شود. ریاضیات کنکور رشته ریاضی شامل دروس حسابان، هندسه تحلیلی، جبر و احتمال، آمار و مدلسازی، دیفرانسیل و ریاضیات پایه، هندسه تحلیلی و گسسته است و برای پاسخ به آنها 70 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره یک
  • تعداد سوالات: 40 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 70 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 105 ثانیه
  • منابع سوالات: کتاب های حسابان، گسسته و هندسه سال های دهم، یازدهم و دوازدهم

برای ارائه بودجه بندی کنکور 1403 سازمان سنجش برای ریاضیات رشته ریاضی، لازم است که بارم بندی هر درس را بصورت مجزا ارائه نماییم. در ادامه با ما همراه باشید تا بودجه بندی کنکور را برای دروس حسابان، گسسته و هندسه مورد بررسی قرار دهیم.

 

بودجه بندی حسابان کنکور 1403

آموزش فصل های مختلف درس حسابان(و در کل ریاضیات) به حالتی است که در طی سال های تحصیل، مباحثی از هر فصل آموزش داده می شود. به طور مثال فصل تابع در تمامی سال ها آموزش داده می شود و هر سال مباحث جدیدتر به دانش آموزان ارائه می شود. نکته حائز اهمیت این است که در کنکور تمامی این مباحث را باید به خوبی آموخته باشید. چرا که همان سوالات تابع فقط از کتاب حسابان یازدهم طرح نمی شود و ممکن است نکات ریز و درشتی از فصل های تابع در تمامی کتاب هایتان را در بر بگیرد. پیشنهاد می کنیم که برای مطالعه ریاضیات، به جای خواندن فصل های مختلف یک کتاب، یک فصل مشخص را در کتاب های مختلف مطالعه فرمایید. این روش باعث می شود تا مطالب را بهتر و منسجم تر به خاطر بسپارید و به راحتی به سوالات ریاضی پاسخ دهید.
ریاضیات کنکور حرف آخر چه برای رشته تجربی و چه برای رشته ریاضی به همین روش تدریس شده اند. شما می توانید بسته به مبحثی که در آن دچار ضعف هستید، منابع مورد نیاز خود را تهیه کنید. جدول بودجه بندی کنکور برای درس حسابان به شما کمک می کند تا مباحث مهم تر را بشناسید و زمان بیشتری را صرف یادگیری آن ها کنید.
 

بودجه بندی حسابان کنکور 1403

 

بودجه بندی گسسته کنکور 1403

سوالات گسسته کنکور ریاضی، مباحث نسبتا ساده ای را شامل می شود. خوشبختانه این سوالات هم در گروه ریاضیات قرار دارند و همان ضریب درس ریاضی را خواهند داشت. تمرکز روی مطالب ساده کتاب های گسسته می تواند برای کسب درصد بالا در درس ریاضی، به شما کمک کند. بودجه بندی گسسته کنکور 1403 به شما کمک می کند تا مباحث مهم تر را بشناسید و روی آنها سرمایه گذاری کنید.
 

بودجه بندی گسسته کنکور 1403

 

بودجه بندی هندسه کنکور 1403

هندسه کنکور به جهت داشتن فرمول های متعدد نیازمند تمرین و تکرار زیاد است. مباحث مختلف این درس، تقریبا 15 سوال از دفترچه شماره یک کنکور رشته ریاضی را شامل می شود. مطالعه درس هندسه مطابق با بودجه بندی کنکور 1403 سازمان سنجش موجب می شود که به آسانی نتیجه درس ریاضی خود را از این رو به آن رو کنید.

 

بودجه بندی هندسه کنکور 1403
 

بودجه بندی فیزیک کنکور 1403

درس فیزیک در کنکور ریاضی 1403 نیز به همراه شیمی و در دفترچه شماره دو ارائه می شود. فیزیک رشته ریاضی به جهت داشتن مباحث بیشتر، تعداد سوالات بیشتری نیز نسبت به کنکور تجربی دارد.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره دو
  • تعداد سوالات: 35 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 45 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 77 ثانیه!
  • منابع سوالات: کتاب های فیزیک سال های دهم، یازدهم و دوازدهم

 

بودجه بندی فیزیک کنکور 1403
 

بودجه بندی شیمی کنکور 1403

30 سوال انتهایی دفترچه دوم داوطلبان گروه ریاضی، از درس شیمی است. از آنجاییکه سوالات شیمی و فیزیک در یک دفترچه ارائه می شوند و برای پاسخ به آنها، 75 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است؛ مدیریت زمان اهمیت بالایی دارد. مدیریت درست زمان به شما کمک می کند تا در زمان مناسب به تمامی سوالات پاسخ دهید. نکته مهم بعدی درباره درس شیمی این است که بایستی مباحث را بصورت ترکیبی از بخش های مختلف مطالعه کنید. در ادامه در جدول بودجه بندی شیمی کنکور ریاضی 1403 خواهید دید که تعداد سوالات ترکیبی نسبت به گذشته بیشتر شده است. این موضوع نشان می دهد که صرف مطالعه بخش های مختلف کتاب کافی نیست و شما بایستی بصورت مفهومی مطالب را یاد بگیرید.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره دو
  • تعداد سوالات: 30 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 30 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 60 ثانیه
  • منابع سوالات: کتاب های شیمی سال های دهم، یازدهم و دوازدهم

 

بودجه بندی شیمی کنکور ریاضی 1403

 

بودجه بندی رشته انسانی کنکور 1403

 

بودجه بندی رشته انسانی کنکور 1403

 

کنکور انسانی نیز مانند دو کنکور دیگر رشته های نظری دستخوش تغییرات شده است. اگرچه تعداد دروس تخصصی رشته انسانی از سایر رشته ها بیشتر است؛ سوالات آزمون سراسری در دو دفترچه به داوطلبان گروه انسانی ارائه می شود.

  • دفترچه شماره یک: دروس ریاضی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی، روانشناسی
  • دفترچه شماره دو: دروس زبان عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق، اقتصاد

در سال های اخیر، موسسه حرف آخر با تمرکز بر دپارتمان انسانی خود توانسته است به افراد متعددی جهت دستیابی به رتبه های برتر در این رشته کمک کند. تمامی این افراد از منابع کنکور انسانی برای مطالعه و برنامه ریزی خود استفاده کرده اند. اگر شما هم قصد شرکت در آزمون سراسری رشته انسانی را دارید؛ پیشنهاد می کنیم نمونه تدریس های دروس مختلف رشته انسانی را مشاهده فرمایید. جهت تهیه محصولات حرف آخر می توانید از طریق شماره 02191014458 با مشاورین ارشد موسسه حرف آخر تماس حاصل فرمایید.

برای بررسی بودجه بندی کنکور 1403 مانند سایر رشته ها، ابتدا به سراغ اولین درس دفترچه شماره یک، یعنی ریاضی می رویم.

 

بودجه بندی ریاضی در کنکور انسانی 1403

ریاضیات درسی است که بسیاری از داوطلبان رشته انسانی از آن فراری اند. اما چه بخواهید و چه نخواهید، سوالات درس ریاضی اولین سوالاتی است که با باز کردن اولین دفترچه کنکور با آنها مواجه می شوید. اطلاعات زیر و جدول بودجه بندی ریاضی کنکور انسانی 1403 به شما کمک می کند تا خود را برای این درس چالش برانگیز آماده کنید.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره یک
  • تعداد سوالات: 20 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 30 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 90 ثانیه
  • منابع سوالات: کتاب های ریاضی سال های دهم، یازدهم و دوازدهم

 

بودجه بندی ریاضی در کنکور انسانی 1403

 

بودجه بندی زبان و ادبیات فارسی کنکور انسانی 1403

پس از سوالات ریاضی، نوبت به پاسخ به سوالات ادبیات اختصاصی رشته انسانی می رسد. سوالات ادبیات تمامی مباحث عروض و قافیه، تاریخ ادبیات و سبک شناسی، آرایه ادبی و قرابت معنایی را شامل می شود. از تمامی این مباحث 30 سوال در بخش زبان و ادبیات فارسی رشته انسانی طرح می شود که برای پاسخ به آنها 30 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره یک
  • تعداد سوالات: 30 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 30 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 60 ثانیه
  • منابع سوالات: کتاب های ادبیات، علوم و فنون ادبی و نگارش سال های دهم، یازدهم و دوازدهم

 

بودجه بندی زبان و ادبیات فارسی کنکور انسانی 1403

 

بودجه بندی علوم اجتماعی در کنکور 1403

علوم اجتماعی یا همان جامعه شناسی، 15 سوال را شامل می شود. همانطور که پیشتر اشاره شد، این سوالات در دفترچه اول قرار دارد و شما بایستی بتوانید زمان دفترچه اول را بین 4 درس مختلف آن به خوبی مدیریت کنید. به همین دلیل اگر بنابر توضیحات ذکر شده، برای دروس ریاضی و ادبیات، یک ساعت زمان صرف کنید؛ تنها 25 دقیقه زمان خواهید داشت تا به سوالات علوم اجتماعی و روانشناسی پاسخ دهید.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره یک
  • تعداد سوالات: 15 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 12.5 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 50 ثانیه
  • منابع سوالات: کتاب های علوم اجتماعی سال های دهم، یازدهم و دوازدهم

 

بودجه بندی علوم اجتماعی در کنکور 1403 انسانی

 

بودجه بندی روانشناسی در کنکور 1403

15 سوال آخر دفترچه شماره یک مربوط به درس روانشناسی است. همانطور که پیشتر ذکر شد، برای پاسخ به تمامی سوالات دفترچه شماره یک، باید بتوانید به خوبی زمان خود را مدیریت کنید.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره یک
  • تعداد سوالات: 15 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 12.5 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 50 ثانیه
  • منبع سوالات: کتاب روانشناسی پایه یازدهم

 

بودجه بندی روانشناسی در کنکور 1403 انسانی

 

بودجه بندی عربی تخصصی در کنکور انسانی 1403

اولین درس دفترچه شماره دو، عربی تخصصی رشته انسانی است. عربی درس چالش برانگیزی برای داوطلبان رشته انسانی است که برای پاسخ به هر سوال تنها یک دقیقه زمان در نظر گرفته شده است. لذا تسلط بر مفاهیم کافی نیست و بایستی در کنار آن، مهارت تست زنی نیز وجود داشته باشد.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره دو
  • تعداد سوالات: 20 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 20 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 60 ثانیه
  • منابع سوالات: کتاب های عربی سال های دهم، یازدهم و دوازدهم
     

بودجه بندی عربی تخصصی در کنکور انسانی 1403

 

بودجه بندی تاریخ کنکور انسانی 1403

تاریخ کنکور انسانی، دومین درس دفترچه دوم کنکور رشته انسانی است که 13 سوال را شامل می شود. داوطلبان برای این درس نیز نیاز به مدیریت زمان و تمرکز دارند؛ چرا که برای پاسخ به سوالات تاریخ و جغرافیا(12 سوال)، تنها 20 دقیقه زمان دارند.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره دو
  • تعداد سوالات: 13 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 10.4 دقیقه!
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 48 ثانیه
  • منابع سوالات: کتاب های تاریخ سال های دهم، یازدهم و دوازدهم

بودجه بندی کنکور 1403 برای درس تاریخ به تفکیک کتاب های سال های مختلف ارائه می شود تا بهتر بتوانید دروس مهم را شناسایی کنید و برنامه ریزی برای کنکور انجام دهید.

 

بودجه بندی تاریخ دهم کنکور 1403

 

بودجه بندی تاریخ دهم کنکور 1403

 

بودجه بندی تاریخ یازدهم کنکور 1403

 

بودجه بندی تاریخ یازدهم کنکور 1403

 

بودجه بندی تاریخ دوازدهم کنکور 1403

 

بودجه بندی تاریخ دوازدهم کنکور 1403

 

 

بودجه بندی جغرافیا کنکور انسانی 1403

درس جغرافیا 12 سوال دارد که باید زمان پاسخگویی به سوالات آن به خوبی مدیریت شود. جغرافیا بر خلاف تاریخ، حذفیاتی ندارد و برای پاسخ به سوالات آن لازم است تا تمامی بخش های کتاب درسی به دقت مطالعه شود.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره دو
  • تعداد سوالات: 12 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 9.6 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 48 ثانیه
  • منابع سوالات: کتاب های جغرافیا سال های دهم، یازدهم و دوازدهم

 

بودجه بندی جغرافیا کنکور انسانی 1403

 

بودجه بندی فلسفه کنکور انسانی 1403

از کتاب های فلسفه دهم و دوازدهم رشته انسانی، 10 سوال طرح می شود که برای پاسخگویی به آنها لازم است سرعت بالایی داشته باشید. چرا که تنها 20 دقیقه زمان دارید تا به سوالات فسلفه و منطق دفترچه دوم آزمون رشته انسانی پاسخ دهید.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره دو
  • تعداد سوالات: 10 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 10 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 60 ثانیه
  • منابع سوالات: کتاب های فلسفه سال های دهم و یازدهم
     

بودجه بندی فلسفه کنکور انسانی 1403

 

 بودجه بندی فلسفه یازدهم کنکور انسانی 1403 

تعداد سوالات فلسفه در کنکور انسانی 1403

نام فصل

۱

چیستی فلسفه

۱

ریشه و شاخه های فلسفه

۰

فلسفه و زندگی

۱

آغاز تاریخی فلسفه

۱

زندگی بر اساس اندیشه

۱

امکان شناخت

۰

ابزارهای شناخت

۱

نگاهی به تاریخچه معرفت

۱

چیستی انسان (۱)

۰

چیستی انسان (۲)

۱

انسان مجود خلاق گرا

 

بودجه بندی فلسفه دوازدهم کنکور انسانی 1403 

تعداد سوالات فلسفه در کنکور انسانی 1402 

نام فصل

۱

هستی و چیستی

۱

جهان ممکنات

۲

جهان علی و معلولی

۱

کدام تصویر از جهان؟

۱

خدا در فلسفه (۱)

۱

خدا در فلسفه (۲)

۰

عقل در فلسفه (۱)

۱

عقل در فلسفه (۲)

۰

آغاز فلسفه در جهان اسلام (۱)

۰

فلسفه در جهان اسلام (۲)

۰

دوران متاخر

 

بودجه بندی منطق در کنکور انسانی 1403

از تک کتاب منطق پایه دهم، 10 سوال در آزمون سراسری رشته انسانی وجود دارد. توجه به بودجه بندی کنکور 1403 سازمان سنجش به شما کمک می کند تا برای مطالب کم اهمیت، زمان کمتری صرف کنید و روی دروس مهم تر وقت بگذارید.
تذکر مهم: تعداد سوال 0 به معنای این نیست که درس نام برده شده را کنار بگذارید. بهتر است مطالعه این دروس را نیز در برنامه خود قرار دهید و برای دروس با تعداد سوالات بیشتر، زمان بیشتری بگذارید.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره دو
  • تعداد سوالات: 10 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 10 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 60 ثانیه
  • منبع سوالات: کتاب منطق سال دهم

 

بودجه بندی منطق کنکور انسانی 1403

 

بودجه بندی اقتصاد در کنکور انسانی 1403

اقتصاد درسی تک منبعی است که خواندن آن می تواند به بهبود رتبه شما کمک کند؛ چرا که بسیاری از داوطلبان این درس را به دلیل داشتن مباحث کمی پیچیده کنار می گذارند. پیشنهاد می کنیم درسی را حذف نکنید و با برنامه ریزی دقیق و مناسب، خود را برای پاسخ به 15 سوال اقتصاد نیز آماده کنید.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره دو
  • تعداد سوالات: 15 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 15 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 60 ثانیه
  • منبع سوالات: کتاب اقتصاد سال دهم
     

بودجه بندی اقتصاد کنکور انسانی 1403

 

بودجه بندی کنکور هنر 1403

 

بودجه بندی کنکور هنر 1403

 

پس از بررسی بودجه بندی کنکور 1403 برای رشته های تجربی، ریاضی و انسانی، نوبت به داوطلبان رشته هنر می رسد. کنکور هنر نیز از قائده حذف دروس عمومی مستثنی نیست و داوطلبان این گروه نیز تنها بایستی به سوالات تخصصی (که در یک دفترچه ارائه می شوند) پاسخ دهند.
دفترچه سوالات کنکور هنر شامل 100 سوال از سه سرفصل درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی-فیزیک و خلاقیت تصویری و تجسمی است. بررسی بودجه بندی مباحث مختلف کنکور هنر 1403 را از اولین سرفصل شروع می کنیم:

 

بودجه بندی درک عمومی هنر کنکور 1403

50 سوال ابتدایی دفترچه سوالات تخصصی کنکور هنر شامل مباحث مختلف این سرفصل می شود. برای پاسخ به این سوالات 50 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است. هر سوال یک دقیقه!

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره یک
  • تعداد سوالات:50 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 50 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 60 ثانیه
     

بودجه بندی درک عمومی هنر کنکور 1403

 

بودجه بندی درک عمومی ریاضی و فیزیک کنکور هنر 1403

تعداد کل سوالات درک عمومی ریاضی و فیزیک در کنکور ۳۰ سوال است و داوطلبان برای پاسخ به سوالات 40 دقیقه زمان دارند.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره یک
  • تعداد سوالات: 30 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 40 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 80 ثانیه
     

بودجه بندی درک عمومی ریاضی و فیزیک کنکور هنر 1403

 

بودجه بندی خلاقیت تصویری و تجسمی کنکور 1403

بر اساس بودجه بندی کنکور 1403 سازمان سنجش، تعداد کل سوالات خلاقیت تصویری تجسمی در کنکور 20 سوال است. داوطلبان برای پاسخ به این سوالات، 25 دقیقه زمان دارند.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره یک
  • تعداد سوالات:20 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 25 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 75 ثانیه
     

بودجه بندی خلاقیت تصویری و تجسمی کنکور هنر 1403

 

بودجه بندی کنکور زبان 1403

 

بودجه بندی کنکور زبان 1403

 

سوالات کنکور زبان بر اساس زبان انتخابی داوطلبان مشخص می شود. در این آزمون 70 سوال از مباحث مختلفی مانند واژگان، گرامر، کاربرد زبان، ترتیب واژه ، کلوز تست و ریدینگ مطرح می شود.

  • دفترچه دروس تخصصی: شماره یک
  • تعداد سوالات:70 سوال
  • مدت زمان پاسخگویی: 105 دقیقه
  • مدت زمان پاسخ به هر سوال: 90 ثانیه

 

بودجه بندی سوالات کنکور زبان 1403

 

آگاهی از بودجه بندی کنکور 1403 سازمان سنجش، برای یک برنامه ریزی هدفمند و منظم از اهمیت بالایی برخوردار است. داوطلبان رشته های مختلف آزمون سراسری می توانند بر اساس توضیحات ارائه شده در مطلب بودجه بندی کنکور 1403 برنامه ریزی خود را با تمرکز بر مباحث تست خیز انجام دهند. در صورت وجود هرگونه مشکی در زمینه برنامه ریزی برای کنکور می توانید از طریق شماره 02191014458 با مشاورین ارشد موسسه حرف آخر تماس حاصل نموده و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

ارسال دیدگاه جدید

تصویر کد امنیتی ثبت نظر