ظرفیت پذیرش رشته تجربی در کنکور

دانشگاه های سراسری از 5 دوره روزانه ، شبانه ، پردیس خودگردان ، غیر انتفاعی و پیام نور تشکیل شده است و داوطلبان می توانند با توجه به کارنامه اولیه کنکور سراسری خود 150 کد رشته محل را با توجه به دوره ای که مجاز به انتخاب رشته شده اند در فرم آنلاین انتخاب رشته کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org درج نمایند 

ظرفیت پذیرش دانشگاه ها برای کنکور 1400 اعلام شد. مشاهده جدول کامل: ظرفیت پذیرش کنکور 1400

ظرفیت پذیرش کنکور سراسری تجربی

هر ساله فارغ التحصیلان نظام قدیم و نظام جدید گروه آزمایشی تجربی خود را برای آزمون سراسری آماده می کنند . رشته های ارائه شده در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری در 5 دوره روزانه ، شبانه ( نوبت دوم ) ، پردیس خودگردان ، دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی ارائه می شود که پذیرش در برخی از آن ها با کنکور و برخی دیگر بر اساس سوابق تحصیلی ( بدون کنکور ) است .

از آنجاییکه هر دوره متقاضیان خاص خود را دارد بنابراین سازمان سنجش هر ساله بعد از برگزار شدن کنکور سراسری تجربی و قبل از آغاز زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ اقدام به انتشار دفترچه انتخاب رشته تجربی 99 می کند که حاوی ظرفیت پذیرش رشته های گروه آزمایشی تجربی در دوره ها و دانشگاه های مختلف می باشد . در ادامه به بررسی ظرفیت پذیرش دانشگاه های مختلف گروه آزمایشی تجربی در کنکور ۹۹ می پردازیم .

جدول ظرفيت پذيرش رشته های تحصيلی گروه آزمايشی تجربی در دوره های مختلف کنکور 99
 پذیرش در کنکور سراسری به دو صورت پذیرش بر اساس اعمال سوابق تحصیلی و پذیرش بر اساس اعمال نمره آزمون و سوابق تحصیلی انجام می شود . نحوه تاثیر معدل در کنکور تجربی ۹۹ به صورت 30 درصد مثبت در نظر گرفته شده است که برای داوطلبان نظام قدیم به صورت 25 درصد تاثیر مثبت دیپلم و 5 درصد تاثیر مثبت پیش دانشگاهی و برای داوطلبان نظام جدید 30 درصد تاثیر مثبت دیپلم ( پایه دوازدهم ) اعمال می شود .

داوطلبانی که بعد از پشت سر گذاشتن ماراتن بزرگ کنکور سراسری موفق به کسب رتبه قبولی در رشته دلخواه نشده اند می توانند در پذیرش بدون کنکور سراسری ( صرفا بر اساس سوابق تحصیلی ) شرکت نمایند که ملاک پذیرش این دسته از داوطلبان تنها معدل کتبی دیپلم است .

ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی تجربی
پذیرش در دانشگاه های مختلف به دو صورت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و پذیرش بر اساس رتبه و نمره آزمون و سوابق تحصیلی انجام می شود.

تاثیر معدل در کنکور 99 سی درصد در نظر گرفته شده است به صورتی که 25 درصد تاثیر مثبت دیپلم و 5 درصدتاثیر مثبت پیش دانشگاهی. برای داوطلبان نظام  جدید 30 درصد تاثیر مثبت دیپلم ( پایه دوازدهم ) اعمال می شود.

 

جدول ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی گروه آزمایشی تجربی در دوره های مختلف کنکور 99

دوره                                                        با اعمال نمره آزمون و سوابق تحصیلی

روزانه                                                         35861

نوبت دوم ( شبانه )                                     2871 

سهمیه مناطق محروم، زلزله زده و سایر مصوبات 263

دانشگاه فرهنگیان ( ویژه داوطلبان آزاد)          42783

دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی                    7433

دانشگاه پیام نور                                           3572

جمع کل                                                     54278

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تغییر سیستم ظرفیت پذیرش دانشجو از سال 1400

معاون آموزشی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری از تغییر سیستم ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ ها از سال ۱۴۰۰ خبر داد .

علی خاکی صدیق در گفت و گو با ایرنا درمورد تغییر سیستم ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها از سال ۱۴۰۰ اظهار داشت : دانشگاه ها تا قبل از تصویب این سیستم جدید ظرفیت پذیرش ، در مورد تعداد پذیرش دانشجو در هر رشته با چالش هایی روبرو بودند .

وی افزود : بر اساس مطالعاتی که در ماه های گذشته انجام شد وزارت علوم به این جمع بندی رسید که یک ظرفیت کلان برای پذیرش دانشجو به دانشگاه اختصاص داده شود ؛ در طرحی که تدوین شده ، یک ظرفیت کلان پذیرش به دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو اختصاص و این اختیار به دانشگاه داده می شود که این ظرفیت را در چه رشته ها و مقاطعی تقسیم کند .

معاون آموزشی وزیر علوم یکی از ویژگی های اصلی این سیستم جدید را کاهش ظرفیت پذیرش در رشته های کم متقاضی و افزایش ظرفیت پذیرش رشته های پرمتقاضی اعلام کرد .

خاکی صدیق درباره نقص های سیستم فعلی ظرفیت پذیرش دانشجو هم گفت : مطالعات نشان داد حتی در برخی دانشگاه های خیلی خوب ، نسبت استاد به دانشجو مناسب نیست و در برخی مقاطع به خصوص کارشناسی ارشد با هر استانداردی که نگاه کنیم تعداد دانشجویان جذب شده بیش از نیاز و ظرفیت دانشگاه ها است .

وی اظهار داشت : دفترچه های کنکور برای سال ۹۹ تهیه و ظرفیت های امسال اعلام شده است ؛ این موضوع از سال ۱۴۰۰ عملیاتی می شود .

معاون وزیر علوم یکی دیگر از مزایای این طرح را بازتر شدن دست دانشگاه ها در ظرفیت ها دانست و افزود : دانشگاه ها برای رشته های جدیدی که دایر می کنند ، ظرفیت بیشتری اختصاص می دهند تا جذب بهتر دانشجو انجام شود .

خاکی صدیق تاکید کرد : اگر همان رشته های قدیمی ، تکرار شوند دیگر جایی برای رقابت میان دانشگاه ها باقی نمی ماند و هر روشی که یک دانشگاه در پیش گرفت دانشگاه دیگر آن شهر هم همان روش را در پیش می گیرد .

جمع بندی

در این مقاله به ظرفیت دانشگاه ها در دوره های مختلف روزانه، شبانه ( نوبت دوم )، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی و دانشگاه پیام نور پرداخته ایم جذب دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی و یا کسب نمره قبولی در کنکور سراسری می باشد که بر اساس کد رشته انتخابی این امر متفاوت است.

 

ظرفیت در پذیرش در رشته تجربی در کنکور سراسری 99 چند نفر است؟
ظرفیت پذیرش در رشته تجربی در کنکور سراسری 99 در دانشگاه های مختلف 54278 نفر است که در دانشگاه های مختلف به اختصار در مقاله شرح داده شده است.

 

در کنکور سراسری در چه دوره هایی می توانیم شرکت کنیم؟
متقاضیان شرکت در کنکور تجربی در پنج دوره می توانند اقدام به ثبت نام کنند این دوره ها شامل دانشگاه روزانه، دانشگاه های شبانه، دانشگاه های پردیس خودگردان، غیر انتفاعی و پیام نور تشکیل شده است

ارسال دیدگاه جدید

تصویر کد امنیتی ثبت نظر