معرفی دانشگاه تبریز

همانطور که میدانید دانشگاه تبریز که از بزرگ ترین دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هست و در شهر تبریز بنا شده است. دانشگاه تبریز شامل ۲۲ دانشکده و به طور کلی دارای ۲۹ قطب علمی و مجتمع آموزشی است. در سال ۱۳۲۵ بود که دانشسرای پسران تبدیل به دانشگاهی به‌نام «آذربایجان اونیورسیته‌سی» (دانشگاه آذربایجان) شد، که بعد از سقوط حکومت خودمختار فرقه دموکرات آذربایجان، در سال ۱۳۲۶ خورشیدی از سوی دو نفراز استادان دانشگاه تهران، به نام‌های «خان بابا بیاتی» و «مصطفی حبیبی» به راه‌اندازی این دانشگاه با امکانات لازم، اقدام گردید.حال میتوان گفت دانشگاه تبریز بزرگترین مرکز آموزشی در شمال غرب و غرب ایران است.

تاریخچه دانشگاه تبریز

دانشگاه تبریز، دانشکده پزشکی، سال ۱۳۲۶خورشیدی،بلوارطالقانی تبریز.

دانشگاه تبریز درواقع همان دانشسرای تبریز است. این دانشرا در مرکز شهر تاریخی تبری و در نزدی میدان دانشسرا قرار گرفته است. همزمان با تصویب قانون تربیت معلم در سال ۱۳۱۲ خورشیدی نخستین کلاس‌های دانشسرای مقدماتی در ساختمان ضلع جنوبی این دانشسرا که به نام دبیرستان شاهدخت میشناختند ، برگزار می‌شدند.در سال ۱۳۱۴ خورشیدی بود که عزم جدی برای بنیاد دانشسرای عالی تبریز در وزارت فرهنگ بوجود آمد و در نخستین گام از سوی شهرداری تبریز قسمت زیادی از زمین های سربازخانه به این وزارتخانه واگذار گردید.در اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۵ خورشیدی،با کمک های مردمی شهرتبریز و بودجه دولتی،با کمک مهندسان کشور آلمان و به همت معماران توانای کشورمان پروژه احداث دانشسرای عالی تبریز در دستور کار قرار گرفت و بنا با همه امکانات موردنیاز در سال ۱۳۱۸ خورشیدی به پایان رسید. در سال ۱۳۲۴ خورشیدی،بعدازگذشت یکسال از پایان جنگ جهانی دوم، در زمان حکومت خودمختار آذربایجان در خرداد سال ۱۳۲۵ خورشیدی در مدخل شرقی آن زمان تبریز، بر روی سر در دانشسرا، نام «آذربایجان اونیورسیته‌سی» (دانشگاه آذربایجان) نوشته شد و دکتر نصرت‌الله جهانشاهلو افشار کرسفی ریاست این موسسه را بر عهده گرفت.  تعداد ۱۷۹ دانشجو در رشته‌هایی مثل ادبیات، فلسفه، پداگوژی، فلاحت و طب درهمان سال به تحصیل پرداختند.

مؤسسهٔ  اونیورسیته بعد از بازپس گیری آذربایجان به دست ارتش کشور ایران و سرکوب فرقه دموکرات آذربایجان منحل شد.  دو نفراز استادان به نام‌های «خان بابا بیاتی» و «مصطفی حبیبی» از دانشگاه تهران در دی‌ماه همان سال مأمورشدند تا برای گسترش امکانات جهت راه اندازی دانشگاه در شهرتبریز اقدام کنند. در ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۲۶ خورشیدی این دانشگاه با پذیرش تعداد ۱۶۰ دانشجو در دو دانشکدهٔ پزشکی و ادبیات، با ریاست دکتر بیانی، فعالیت آموزشی خود را  به‌طور رسمی شروع کرد. مراسم افتتاح دانشگاه تبریز که به‌عنوان یک اتفاق خاص و عظیم در تاریخ معاصر شهرتبریز قلمداد می‌شود،از رادیوی محلی به صورت زنده  پخش گردید. بعد از مدتی کارگاه ها، آموزشکده ها، داشنکده ها و آزمایشگاه های آن به‌تدریج تأسیس گردیدند. بعداز انقلاب این دانشگاه به دو قسمت «دانشگاه علوم پزشکی تبریز» و «دانشگاه تبریز» تقسیم شد.

در سال ۱۳۴۶خورشیدی ،دانشگاه تبریز که پس از مدتی«دانشگاه آذرآبادگان» نام گرفت، در مکان کنونی احداث شد. قبل از آن، زمین فعلی دانشگاه، باغ عظیمی بود که متعلق به دکتر علم‌الهدی و دکتر موسوی بود که توسط دیواری با ارتفاع کم در بین ملک هرکدام از این مالکان قرارداشت سهم هریک را جدا  میکرد.درآن زمان قهوه‌خانه‌ای سنتی در نزدیکی چشمه زبیده خاتون به نام «قهوه‌خانه چمن گلی» در قسمت شمالی این دو قطعه باغ، واقع شده بود. بعد از این باغ پیکریه و در ضلع شمال جاده هم باغ حاج محمدعلی حیدرزاده بعد از این باغ ها قرار میگرفت. در باغ پیکریه، امروزه در خیابان ۲۹ بهمن، توت باغی و بیمارستان ۲۹ بهمن ساخته شده بود و در جایگاه ادارهٔ آبیاری کنونی و سازمان صدا و سیما نیز مصلای شهر واقع شده بود که در زمان خشکسالی در این مکان نماز استسقا برای درخواست باران اقامه می‌شد.

 در حال حاضردانشگاه تبریز با بیش از ۲۴٬۰۰۰ نفر دانشجو و حدود ۹۰۰ نفر هیئت علمی، ۲۰۰ آزمایشگاه عمومی و تخصصی، موزهٔ زمین شناسی، موزهٔ جانورشناسی، موزهٔ تاریخ و فرهنگ، مراکز و مؤسسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی، مرکز پردازش تصاویر ماهواره ای ومحیط داشنگاهی و آموزشی عظیمی را در سطح کشور فراهم کرده است.

دانشکده‌ها

  • دانشکده علوم دانشگاه تبریز

  • دانشکدهٔ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی

  • دانشکدهٔ اقتصاد، مدیریت و بازرگانی

  • دانشکدهٔ الهیات و علوم اسلامی

  • دانشکدهٔ تربیت بدنی و علوم ورزشی

  • دانشکدهٔ برنامه ریزی و علوم محیطی

  • دانشکدهٔ دامپزشکی

  • دانشکدهٔ ریاضی

  • دانشکدهٔ شیمی

  • دانشکدهٔ علوم تربیتی و روان‌شناسی

  • دانشکدهٔ علوم طبیعی

  • دانشکدهٔ فنی-مهندسی برق و کامپیوتر

  • دانشکدهٔ فنی-مهندسی شیمی و نفت

  • دانشکدهٔ فنی-مهندسی عمران

  • دانشکدهٔ فنی-مهندسی فناوریهای نوین

  • دانشکدهٔ فنی-مهندسی مرند

  • دانشکدهٔ فنی-مهندسی مکانیک

  • دانشکدهٔ فنی مهندسی میانه

  • دانشکدهٔ فیزیک

  • دانشکدهٔ کشاورزی

  • دانشکدهٔ کشاورزی و منابع طبیعی اهر

  • دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی

دانش کده جغرافیا دانشگاه تبریز در آذرسال ۱۳۹۱ خورشیدی با سه گروه آموزشی آب و هواشناسی و جغرافیا و برنامه ریزی شهری ،ژئومورفولوژی تأسیس شد. با توجه به اینکه نام جغرافیا نمیتوانست به تنهایی رسالت این رشته را نمایان کند در بهمن سال  ۱۳۹۲ خورشیدی هیئت رئیسه دانشگاه تبریز تصمیم براین گرفتند که نام دانشکده را به جغرافیا و برنامه‌ریزی تغییر دهند. امروزه این دانشکده به نام برنامه ریزی و علوم محیطی میباشد.

گروه‌های آموزشی

برنامه ریزی شهری
آب و هواشناسی
ژئومورفولوژی
برنامه‌ریزی روستایی
GIS و سنجش از دور
نشریه
سنجش از دور و GIS در علوم محیطی
جغرافیا و برنامه ریزی

امکانات رفاهی دانشگاه تبریز

دانشگاه تبریز به عنوان یک دانشگاه عظیم و مادر پذیرای دانشجویان از کل کشور میباشد فلذا در حوزه های تغذیه، اسکان ورفاه، خدمات متفاوتی به دانشجویان ارائه میکند.

   این دانشگاه دارای چهارخوابگاه دانشجویی، چهارسالن غذاخوری، بازارچه دانشجویی، خشکشویی، نانوایی، بانک، فروشگاه تعاونی مصرف و بوفه در اکثر دانشکده ها، آژانس(هم عمومی و هم مخصوص بانوان)، امکانات کپی و تکثیر در دانشکده ها و همچنین در مرکز دانشگاه، سالن پیرایش در خوابگاه پسران و سایر امکانات مورد نیازمیباشد که محیطی دلچسب را فراهم کرده تا علو آموزان جدا از درگیری ذهنی تامین مایحتاج ضروری زندگی، با خیالی راحت به کسب علم و دانش بپردازند.

باغ تحقیقاتی دانشگاه یکی از محیط های بسیار زیباست که با داشتن درختان تبریزی ،درختان سنجد، توت، سیب، گلابی و... ، باغ گل رز دانشگاه را به یک مکان رویایی برای تحصیل همراه با نشاط تبدیل کرده است

دانشکدهٔ حقوق و علوم اجتماعی

با تفکیک دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز به سه دانشکده؛ علوم اقتصادی، علوم محیطی و معماری و حقوق و علوم اجتماعی به شکل مستقل کار خود را آغاز کرده‌است. خود دانشکده علوم انسانی و اجتماعی در سال ۱۳۶۷ از دانشکده ادبیات و علوم انسانی (که از سال ۷–۱۳۲۶ فعالیت خود را با ۸۴ دانشجو آغاز کرده بود) تفکیک و از تاریخ ۱/۱۲/۱۳۶۷ فعالیت‌های آموزشی خود را به شکل رسمی آغاز نموده‌است. دانشکده حقوق و علوم اجتماعی از ابتدای سال ۱۳۹۲ دارای چهار گروه آموزشی شامل: علوم اجتماعی، حقوق قضایی، تاریخ و علوم سیاسی است. همچنین مؤسسه تحقیقات اجتماعی نیز که از سال ۱۳۴۴ فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌است در حال حاضر زیرمجموعه دانشکده حقوق و علوم اجتماعی قرار دارد. اطلاعات تکمیلی در مورد این مؤسسه و مجموعه فعالیت‌های آن از طریق صفحه اختصاصی آن مؤسسه  قابل دسترسی است. لازم است ذکر شود که مؤسسه تاریخ و فرهنگ به عنوان دومین مؤسسه تحقیقاتی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، که تا خرداد سال ۱۳۹۳ خورشیدی زیرمجموعه دانشکده حقوق و علوم اجتماعی محسوب می‌شد، طبق مصوبه تاریخ ۲۰/۳/۱۳۹۳ هیئت امنای دانشگاه، تحت همان عنوان سابق از چارت سازمانی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی خارج و به عنوان مؤسسه تحقیقاتی مستقلی از تاریخ ذکرشده به طور مستقیم تحت نظر معاونت پژوهشی دانشگاه اداره می‌شود

دانشکدهٔ اقتصاد، مدیریت و بازرگانی

دانشکدهٔ اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز در سال ۱۳۹۰ خورشیدی تأسیس گردید و در سه گروه آموزشی مدیریت، اقتصادو مدیریت جهانگردی فعالیت کرده و دارای ۲۰ نفر عضو هیئت علمی می‌باشد. گروه اقتصاد این دانشکده از سال ۱۳۶۹ خورشیدی شروع به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی نموده و با همت مسئولین، هم اکنون در تمام مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا دکتری تخصصی مشغول تربیت دانشجو می‌باشد. گروه مدیریت این دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش‌های مدیریت بازرگانی و MBA مشغول فعالیت می‌باشد. گروه مدیریت جهانگردی نیز در مقطع کارشناسی شروع به جذب دانشجو کرده است.

رتبه‌بندی داخلی

بر اساس آمار آنلاین بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا که تعداد مقالات تولید شده در کنفرانس‌های کشور را اعلام میکند، دانشگاه تبریز در رتبه دوم دانشگاه‌های دولتی کشور از نظر تعداد مقالات کنفرانسی است.

آدرس:  ایران،آذربایجان شرقی،تبریز، بلوار ۲۹بهمن،دانشگاه تبریز

سایت:  tabrizu.ac.ir

ارسال دیدگاه جدید

تصویر کد امنیتی ثبت نظر