دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)

دانش آموزان پس از برگزاری کنکور ، انتخاب دانشگاه خیلی برایشان مهم و با اهمیت می باشد. ما در حرف آخر اطلاعات مورد نیاز از دانشگاه های ایران را به شما داوطبان عزیز معرفی خواهیم کرد تا خیلی راحت دانشگاه مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

معرفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه صنعتی امیر کبیر یا پلی تکنیک تهران ، یکی از با سابقه ترین مؤسسات آموزش عالی کشور در زمینه فنی و مهندسی است که در سال 1336 تاسیس شده است.شکوفایی و درخشش دانشگاه صنعتی امیر کبیر در تمامی عرصه های علمی و صنعتی مرهون زحمات مسئولین، اساتید، رؤسای دانشکده ها، فارغ التحصیلان، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه است که هر کدام به سهم خود در بالا بردن سطح علمی و افتخارات روز افزون پلی تکنیک از ابتدا تا کنون تلاش کرده اند.پلی تکنیک تهران در جریان انقلاب اسلامی، یکی از پایگاه های فعال دانشگاهی بود و در به ثمر رسانیدن انقلاب اسلامی نقش فعالی بر عهده داشت. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، پلی تکنیک تهران در سال ۱۳۵۸ به دانشگاه تبدیل شد و به افتخار رادمرد تاریخ معاصر ایران "امیرکبیر" و تداوم مسیر "دارالفنون"، که به گسترش و توسعه پایه های علم نوین و صنعت در کشور اهتمام داشت، به نام دانشگاه صنعتی امیرکبیر نامگذاری شد. این دانشگاه به منظور توسعه و گسترش در زمینه های فنی و مهندسی و همسویی با هدف های علمی و فرهنگی انقلاب تجدید سازمان یافت و در این راستا تحولات چشمگیری در آن صورت گرفت، اهم این تحولات به این شرح است:
 دانشکده تربیت فنی و علوم، به علت مطابقت هدف های آن با مراکز تربیت معلم از دانشگاه صنعتی امیرکبیر جدا و در مجموعه دانشگاهی تربیت معلم قرار گرفت. مدرسه عالی ساختمان، از دانشگاه صنعتی امیرکبیر جدا و به مجموعه ای تحت عنوان دانشگاه خواجه نصیر طوسی اضافه شد. ایجاد دانشکده ها و دوره های جدید به خصوص دوره های تحصیلات تکمیلی، که منجر به تأسیس ۶ دانشکده جدید درطول سال های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۴ شد.

تاریخچه دانشگاه

تاسیس و شکل گیری اولیه دانشگاه در آبان ماه ۱۳۳۵ است. در آن زمان، هسته اولیه دانشگاه، به عنوان "پلی تکنیک تهران" به منظور توسعه فعالیت های دو موًسسه فنی وقت، "انستیتو تکنولوژی" و "هنرسرای عالی" شکل گرفت. در سال ۱۳۳۶ اولین دوره دانشجویان از طریق آزمون داخلی پذیرفته شدند و از سال ۱۳۳۷ فعالیت آموزشی پلی تکنیک تهران، به طور رسمی با پنج رشته مهندسی: "برق و الکترونیک"، "مکانیک"، "نساجی"، "شیمی " و "راه و ساختمان" آغاز شد.

  • با رشد تدریجی پلی تکنیک تهران تا سال ۱۳۵۷، پنج بخش به شرح زیر به دانشکده اضافه شد:
  • دانشکده فنی: این دانشکده هسته اصلی پلی تکنیک تهران را ایجاد کرده و از ۶ انستیتو یا گروه آموزشی تحت عنوان "مهندسی برق و الکترونیک"، "مهندسی شیمی و پتروشیمی"، "مهندسی نساجی و پلیمر"، "مهندسی مکانیک"، "مهندسی معدن" و " مهندسی صنایع" تشکیل شد.
  • دانشکده تربیت دبیر فنی و علوم: در سال ۱۳۵۵ با همکاری وزارت آموزش و پرورش تاسیس شد.
  • دانشکده علوم پایه و کامپیوتر: این دانشکده به منظور ارائه درس های پایه برای دانشجویان دیگر دانشکده ها ایجاد شد. دانشجویان این دوره ها، مدرک تحصیلی از دانشکده دریافت نمی کردند.
  • انستیتو تحصیلات تکمیلی و تحقیقات: به منظور اداره و سرپرستی مقطع کارشناسی ارشد و امور تحقیقاتی دانشگاه دایر شد. در آن زمان ۵ دوره کارشناسی ارشد و یک مؤسسه تحقیقاتی با عنوان "مرکز تحقیقات صنایع غذایی" زیر نظر این انستیتو اداره می شد.

دانشکده‌ ها

دانشگاه امیرکبیر تهران از 18 دانشکده و 6 گروه آموزشی مستقل تشکیل شده است.
1.    دانشکده مهندسی صنایع
2.    دانشکده مدیریت علم و فناوری
3.    دانشکده مهندسی برق
4.    دانشکده مهندسی کامپیوتر
5.    دانشکده مهندسی پزشکی
6.    دانشکده مهندسی مکانیک
7.    دانشکده مهندسی هوافضا
8.    دانشکده مهندسی دریا
9.    دانشکده مهندسی شیمی
10.    دانشکده مهندسی نساجی
11.    دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ
12.    دانشکده مهندسی مواد و متالورژی
13.    دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست
14.    دانشکده مهندسی معدن
15.    دانشکده مهندسی نفت
16.    دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر
17.    دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی
18.    دانشکده شیمی

افتخارات دانشگاه امیر کبیر

این دانشگاه به مرور زمان به لحاظ کمی و کیفی گسترش فراوانی یافت به صورتی که امروز این دانشگاه بعنوان «مادر دانشگاه‌های صنعتی کشور» تلقی می شود و توانسته است با توسعه فعالیت های آموزشی، تحقیقاتی و دانشجویی، جایگاهی برتر را در میان مراکز علمی تحقیقاتی به خود اختصاص دهد.
از جمله افتخارات این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد:

  • کسب عنوان قطب علمی در رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی نساجی، مهندسی پزشکی، مهندسی هوافضا، مهندسی عمران و مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات.
  • کسب رتبه ممتاز در جشنواره خوارزمی و دریافت ده ها جایزه در این جشنواره و عناوین برتر المپیادهای دانشجویی ملی و بین المللی.
  • کسب عناوین ارزنده توسط دانشجویان نخبه و خلاق از رقابت های مختلف علمی دانشجویی در سطح جهان؛ از جمله کمیکار و رباتیک.
  • کسب رتبه اول تحقیقات در میان دانشگاه‌های فنی مهندسی کشور در چندین دوره ارزشیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
  • کسب رتبه اول ارتباط صنعت با دانشگاه و انجام طرح های مهم ملی.
  • ارتباطات بین الملل علمی دانشگاهی و امضای تفاهم نامه با دانشگاههای معتبر جهان.
  • جذب نخبگان و استعدادهای درخشان و اعطای تسهیلات به آنان از جمله امکان تحصیل همزمان دو رشته دانشگاهی برای دانشجویان ممتاز و ورود به مقاطع ارشد و دکترا بدون کنکور.
  • برخورداری از آزمایشگاه های مدرن و مجهز و انجام پروژه های شاخص ملی از جمله ساخت سریعترین ابررایانه سوپرکلاستر و طراحی، ساخت و پرتاپ ماهواره.
  • برگزاری کنفرانس ها، سمینارها و همایش های مختلف علمی در سطوح ملی و بین المللی.
  • پیشرو در پژوهش هسته ای و نقش آفرینی اساتید و دانشجویان در موفقیت کشور جهت دستیابی به چرخه سوخت هسته ای.
  • افتخار بهره مندی از «چهره های ماندگار»، اساتید و دانشجویان «نمونه» کشور.

آدرس و مسیر های دسترسی به دانشگاه‌ امیر کبیر

مسیر دسترسی از پایانه جنوب
• مترو پایانه جنوب به سمت تجریش – ایستگاه دروازه دولت – تعویض خط – خط ۴ به سمت ارم سبز – ایستگاه تئاتر شهر – ۳۰۰ متر به سمت شمال
• بی آر تی خط ۴ (پایانه جنوب – پارک وی) – ایستگاه توحید – تعویض خط به سمت تهرانپارس – ایستگاه چهارراه ولیعصر – ۳۰۰ متر به سمت شمال
مسیر دسترسی از پایانه غرب (میدان آزادی)
• مترو پایانه آزادی به سمت کلاهدوز- ایستگاه تئاتر شهر – ۳۰۰ متر به سمت شمال
• سامانه اتوبوس تندورو (بی آر تی) خط ۱ به سمت تهرانپارس – ایستگاه چهارراه ولیعصر – ۳۰۰ متر به سمت شمال
مسیر دسترسی از پایانه شرق
• سامانه اتوبوس تندورو (بی آر تی) خط ۱ به سمت آزادی – ایستگاه چهارراه ولیعصر – ۳۰۰ متر به سمت شمال
• مترو تهرانپارس (دسترسی از طریق پایانه تاکسی ) – به سمت صادقیه – تعویض خط در ایستگاه دروازه شمیران به سمت ارم سبز- ایستگاه تئاتر شهر – ۳۰۰ متر به سمت شمال
مسیر دسترسی از میدان راه آهن
• مترو میدان راه آهن – به سمت قائم – ایستگاه تئاتر شهر– ۳۰۰ متر به سمت شمال
• بی آر تی خط میدان راه آهن تجریش – ایستگاه دمشق

نشانی دانشگاه

این دانشگاه در تهران میدان ولیعصر خیابان حافظ قرار دارد.

سایت دانشگاه : www.aut.ac.ir

ارسال دیدگاه جدید

تصویر کد امنیتی ثبت نظر