راهکارهای مقابله با تنبلی در مطالعه

مبارزه برای غلبه بر تنبلی در تحصیل یکی از مواردی است که محصلان عزیز با آن سر و کار دارند. تنبلی ما را از انجام کارهای مهم باز می دارد و می تواند مانع مطالعات ما شود. اگر این روند ادامه داشته باشد، به عادت تبدیل می شود که می تواند بر نمرات شما اثر گذار باشد، اکنون شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه میتوانیم از شر این تنبلی خلاص شویم؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا از تنبلی در درس خواندن خلاص شوید.

مقابله با تنبلی در درس خواندن

عوامل مختلفی در به وجود آمدن تنبلی و کمتر تلاش کردن کنکوری‌ها موثر است. یکی از این عوامل، که میتواند مهم تر از بقیه باشد این است که روش درس خواندنشان بسیار سخت و خسته کننده است  و این موضوع باعث شده نتوانند به راحتی و با اشتیاق درس بخوانند. در ادامه مجموعه ای از اقدامات که موجب رفع تنبلی می شود را مرور می کنیم:

  • ایجاد عادت درس خواندن
  • افزایش انرژی برای مطالعه
  • راهکارهای رفع بی حوصلگی
  • افزایش انگیزه و تاثیر محیط

چگونه به درس خواندن عادت کنیم؟

1.    ایجاد انگیزه کنید!

از مهم ترین عواملی که موجب میشود به درس خواندن عادت کنید این است که برای خودتان ایجاد انگیزه کنید. این کار به شما کمک میکند که بعد از مطالعات خود تمرکز کنید و در مورد فواید آن فکر کنید. بعد از مطالعه خود را تجسم کنید و به نتیجه مثبت آن فکر کنید. با این روش میتوانید به طور موثر مطالعه کنید، دلیلش این است که شما اراده دستیابی به آن چیزی که تجسم کرده اید را دارید.

2.    به پیامد های درس نخواندن فکر کنید!

گاهی اوقات لازم است بجای فکر کردن در مورد پیامد های مثبت، به پیامد های منفی موضوع نیز تفکر کنید. برای مثال شما ممکن است یک درس را نتوانید پاس کنید و نمره ضعیفی بگیرید. پس باید به پیامد های منفی قضیه هم فکر کنیم و از این به عنوان یک انگیزه برای بلند شدن و تلاش کردن استفاده کنیم. پس همین الان شروع کنید!


چگونه برای درس خواندن انرژی داشته باشیم؟

1.    عوامل خستگی ذهن را بدانیم

به دلیل کار و مشغله زیاد در طور روز، باید تصمیم های متفاوتی گرفته شود به همین سبب تمرکزمان به هم میخورد علاوه بر این عوامل حواس پرتی فراوانی در محل کار و یا زندگیمان وجود دارد به همین سبب برای یک تصمیم کوچک، مدت زمان زیادی را صرف میکنیم، تمام این عوامل سبب خستگی ذهن میشود.

2.    به ذهنتان استراحت بدهید

شما میتوانید در طول روز لحظاتی را به تغذیه ذهن خود اختصاص دهید. هنگامی که شما در حال کار کردن هستید، ذهن شما پس از مدتی خسته میشود و نیاز به آرامش کامل دارد. برای این منظور میتوانید زمانی را برای خود اختصاص دهید. سعی کنید در این زمان چشمان خود را ببندید و به هیچ موضوعی فکر نکنید. نفس عمیق بکشید و مطمئن باشید این استراحت های کوتاه خیلی زیاد میتواند به شما کمک کند اما این نکته را فراموش نکنید که استراحت کردن نیز اصولی دارد و برای اینکه ذهنتان را خوب تغذیه کنید باید به درستی استراحت کنید.

3.    رفع خستگی ناشی از مطالعه

عادت نداشتن به مطالعه یکی از عوامل مهم خستگی ذهن در درس خواندن و یا مطالعه است. شما خود را مجبور می‌کنید که مدت زمانی را در یک مکان بنشینید و کتاب بخوانید. مغز شما مجبور است انرژی زیادی صرف کند تا متمرکز بماند. در نتیجه پس از مدتی با علائمی مثل خمیازه، افکار مزاحم و یا تشنگی متوجه می شوید که خسته است. اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید موارد زیر به شما کمک خواهد کرد:
۱- تمرکز خود را افزایش دهید تا هنگام مطالعه با تمرکز بیشتری و خستگی کمتری مطالعه کنید.
۲- مدت زمان مطالعه خود را به زمان‌های کمتر تقسیم کنید.
۳- مکانی انتخاب کنید که به شما آرامش دهد و نور مناسبی داشته باشد.
۴- هنگامی مطالعه کنید که انرژی بیشتری دارید.
 ۵- برنامه ریزی یک مهارت است و به شما کمک می کند تا ذهن آرام تری داشته باشید.


راه های رفع بی حوصلگی برای درس خواندن

1.    اولویت‌بندی کارها

شما ممکن است که کارهای مختلفی در طول روز برای انجام دادن داشته باشید. ممکن است هم به کتابخانه بروید، هم در کلاس کنکور شرکت کنید و هم با دوستانتان مطالعه کنید. وقتی که کار هایی که باید انجام شود به تعداد بالایی میرسد شما ممکن است احساس ناتوانی کنید، نا امید شوید و دست از انجام دادن آن کارها منصرف شوید. برای جلوگیری از این کار به شما پیشنهاد میکنیم کارهایتان را اولویت بندی کنید تا نتایج مطلوب تری بدست بیاورید. به عنوان مثال اگر میتوانید بدون اینکه به کتابخانه بروید مطالعه خوبی داشته باشید این کار را انجام دهید. حتی در خواندن درس ها نیز اولویت بندی را فراموش نکنید. وقتی شما بدانید که چه کاری برای پیشرفتتان بهتر است دچار بی حوصلگی نخواهید شد.

2.    در حد توان کار کنید

بعضی اوقات ما انسان ها در تلاشیم که اقدام به کاری کنیم که از حد توان ما بسیار بیشتر است. در این جا معمولا با اشکالات فراوانی مواجه میشویم و زمینه بی حوصلگی خودمان را رقم میزنیم. بنابراین شما ابتدا باید خودتان را در مطالعه کردن خوب بسنجید و سپس یک برنامه ریزی خوب داشته باشید. نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای کنید این است که نباید خودتان را با دیگران مقایسه کنید، زیرا هر فرد توانایی های خاص خود را دارد. بعد از آن در حد توانتان از خود کار بکشید. این کار باعث میشود شما طبق برنامه پیش بروید و چیزی از قلم نمی افتد.

3.    تهیه برنامه مطالعه

قطعا یک برنامه مطالعه مناسب به شما کمک شایانی میکند تا وظایف خود را سازماندهی و پیگیری کنید. یک برنامه برای مطالعه داشته باشید و آن را مانند تقویم ترتیب دهید. این کار به شما در به موقع انجام دادن کمک میکند.

 

راهکارهای افزایش انگیزه و شرایط محیط

1.    برای خود پاداش تعیین کنید!

غلبه بر تنبلی واقعا کار بسیار دشواری است و تلاش بسیاری میخواهد، بنابراین میتوانید هر بار که توانستید این کار را انجام دهید به خودتان پاداش دهید. به عنوان مثال اگر 30 دقیقه بدون وقفه مطالعه کردید چیزی را که دوست دارید به خودتان هدیه بدهید این هدیه میتواند شکلات یا بستنی مورد علاقه شما باشد. این کار باعث میشود تا شما ذهنیتی ایجاد کنید که تلاش، منجر به نتایج مثبت میشود.

2.    انتخاب مکان مناسب

نکته ای بسیار مهم که میتواند به شما در برابر تنبلی کمک کند، یافتن مکان مناسب برای مطالعه است. فکر کنید در کافی شاپ مورد علاقه تان یا اتاق خواب خود که بدون حواس پرتی است میتواند کمک بسیار زیادی برای بی حوصلگی شما هنگام درس خواندن کند.

3.    مکان مطالعه را تغییر دهید

بعضی اوقات تنبلی ناشی از شرایط محیطی است که شما در آن هستید. تغییر و تحول میتواند تنبلی و بی حوصلگی را از شما دور کند، بنابراین هنگامی که احساس تنبلی و رخوت به شما دست داد برای مدتی مکان مطالعه را تغییر دهید و سعی کنید با شادابی و نشاط دوباره درس بخوانید.
تنبل بودن از تحصیل امری عادی است. همه افراد آن را تجربه می کنند ، به ویژه اگر موارد زیادی برای مطالعه وجود داشته باشد و شما نمی دانید از کجا و چگونه شروع کنید. با این وجود ، خواه برای امتحان اصلی باشد یا یک آزمون کوچک ، باید آن را جدی بگیرید. خودتان را متعهد کنید که عادت تنبلی را بشکنید. بیشتر کار کن! به خاطر داشته باشید که هرچه تلاش کنید ، نتیجه بیشتر می شود.
تنبلی در مطالعه امری عادی است و تقریبا تمامی افراد آن را تجربه میکنند، به ویژه اگر کتابهای زیادی را باید برای امتحان بخوانیم و شما ندانید که باید از کجا و چگونه آن را شروع کنید. با این وجود شما باید خود را متعهد کنید که عادت های تنبلی را بشکنید و این را به خاطر داشته باشید که هرچقدر بیشتر تلاش کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

 

در پایان هم پیشنهاد میکنیم به موارد زیر توجه کنید:

۱- یاد پروردگار و توجه و توکل به خداوند را در انجام کارها فراموش نکنید.
۲- با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای خویش، هدفی معقول و قابل دسترسی را برای خود ترسیم کنید.
۳- از یک برنامه مدون و جدول زمان‌بندی شده استفاده کنید و خود را مقید به انجام آن کنید.
۴- با به خاطر آوردن توانایی‌ها، استعدادها و موفقیت‌های گذشته خویش و توجه به نقاط قوت زندگی، یاس و ناامیدی نسبت به آینده را در وجود خود به امیدواری و خوش‌بینی نسبت به آینده تبدیل کنید. باید به این برسید که مانند دیگر انسان‌‏ها از توانمندى‏‌هاى بسیار برخوردار هستید.
۵- براى هر رفتارى انگیزه‏اى قوى داشته باشید. از آثار مثبت تصمیم‏‌گیرى‏‌ها و رفتارهاى خاص خویش به طور کامل آگاه شوید.
۶- امنیت روانى فراهم کنید تا بتوانید به آرامى در برابر دیگران یا همراه آنان ابراز وجود کنید و برجستگى فکرى و فعالیت‌های ارزشمند خود را از طریق تصمیم‌هایتان نمایش دهید.
۷- این را به خاطر بسپارید که همه سختى‏‌ها آسان مى‌‏شود، اگر اراده پولادین داشته باشید. به استقبال کارهاى به ظاهر دشوار بروید و به خود تلقین کنید که مى‏‌توانید در این امور درست تصمیم بگیرید و افتخار موفقیت در انجام آن‌ها را به دست آورید.
۸- از خواب زیاد، پرخورى و دیگر اسباب تنبلى و سستى اراده پرهیز کنید.
۹- الگوپذیری از افراد موفق و برتر را جدى بگیرید تا جرات انجام کار را پیدا کنید و توان تصمیم‌‌گیرى و اجرا در شما تقویت شود.
۱۰- ورزش مستمر و منظم را که در تقویت اراده بسیار موثر است را ترک نکنید.
۱۱- هدف خود را از درس خواندن مشخص کنید؛ چون اگر هدف مشخصی داشته باشید، همواره آن هدف برایتان انگیزه ایجاد می‌کند. انگیزه، مانند یک موتور محرکه، انسان را به پیش می‌برد و از تنبلی او جلوگیری می‌کند.
۱۲- پراکنده‌خوانی، یکی از عوامل تنبلی است. مطالعات شما باید هدفمند و در زمان مناسب باشد.

 

 

ارسال دیدگاه جدید

تصویر کد امنیتی ثبت نظر