تفریحات کنکوری ها

فقط و فقط درس خواندن شما را از پای در می آورد. و قطعا بازدهی چندانی در بلند مدت نخواهید داشت. افزایش استرس نیز از پیامد های درس خواندن پیوسته است. چرا که انتظاراتتان از میزان تلاشی که می کنید برآورده نمی شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که زندگی کردن بر کنکور اولویت دارد و شما نباید تمام زندگی خود را معطوف به درس خواندن کنید. سایر جنبه های زندگی مثل رفت و آمد با دیگران، تفریح و لذت بردن از لحظات نیز بایستی در برنامه ی زندگی تان در نظر گرفته شود. البته که این جنبه ها بایستی بصورت کنترل شده و محدود باشد اما حذف کردن آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود.

تعطیل کردن زندگی و درس خواندن مطلق در دوران کنکور به هیچ وجه پشنهاد نمی شود و قطعا بازدهی چندانی در بلند مدت نخواهید داشت. افزایش استرس نیز از پیامد های درس خواندن پیوسته است. چرا که انتظاراتتان از میزان تلاشی که می کنید برآورده نمی شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که زندگی کردن بر کنکور اولویت دارد و شما نباید تمام زندگی خود را معطوف به درس خواندن کنید. سایر جنبه های زندگی مثل رفت و آمد با دیگران، تفریح و لذت بردن از لحظات نیز بایستی در برنامه ی زندگی تان در نظر گرفته شود. البته که این جنبه ها بایستی بصورت کنترل شده و محدود باشد اما حذف کردن آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود.
در این نوشتار 12 برنامه ی ساده تفریحی که می توانید در دوران آمادگی برای امتحانات و کنکور داشته باشید اشاره شده است:

1.ورزش کنید!

شاید این توصیه خیلی کلیشه ای بنظر بیاد اما باید باور کنید که ورزش کردن در افزایش بازدهی شما خیلی موثر است. نگران زمان هایی که برای ورزش کردن اختصاص می دهید نباشید چرا که تاثیر آن بر افزایش راندمان شما در مطالعه و همچنین بهبود فرایند یادگیری تان قابل چشم پوشی نیست. حضور در یک برنامه ورزشی منظم می تواند شما را مقید به دنبال کردن روند آن کند. مثلا در نزدیکترین باشگاه ثبت نام کنید و طبق برنامه پیش بروید. این نکته را در نظر داشته باشید که بهتر است ورزش را بصورت غیرحرفه ای در این مدت انجام دهید. داشتن هدف و چالش در زمینه ای غیر از کنکور، ذهن شما را بیشتر درگیر خواهد کرد. و نکته ی دوم اینکه ورزشی را انتخاب کنید که احتمال آسیب دیدگی در آن بسیار کم باشد!

2.به کوه بروید اما کوهنوردی نکنید!

برنامه ی کوهنوردی سبک نصفه روزه هم می تواند گزینه مناسبی برای فعالیت فیزیکی و تفریح در کنار دوستان باشد. فتح قله ها و صخره نوردی را به بعد از کنکور موکول کنید! در این مدت صرفا از پیاده روی و کوهنوری سبک لذت ببرید.

3. تورهای یکروزه در برنامه تان بچینید

این روزها تورهای کوتاه یکروزه بسیار قابل دسترس هستند. براحتی می توانید یکی از این برنامه ها را انتخاب کنید و هر چند هفته یکبار در این برنامه ها شرکت کنید. حضور در محیطی متفاوت از فضای روزمره حال و هوای شما را عوض خواهد کرد. سعی کنید در مدتی که در حال شرکت در برنامه های تفریحی هستید به درس و کنکور فکر نکنید و از لحظاتی که پیش رو دارید لذت ببرید.
4.به استخر بروید
بدلیل اینکه در دوران مطالعه برای کنکور، دانش آموزان معمولا پشت میز می نشینند و غالبا در حال مطالعه و تست زنی هستند ممکن است دچار ناراحتی های عضلانی و دردهای مزمن شوند. ورزش های آبی در این زمینه هم می توانند تاثیر مناسبی بر سلامتی شما داشته باشند. علاوه بر اینکه تفریح سالم و کم ریسکی از لحاظ آسیب دیدگی به شمار می رود.

5. فیلم ببینیند

اگر معمولا مکان مطالعه تان در خانه است پیشنهاد می کنیم برای تماشای فیلم، جایی متفاوت را انتخاب کنید. ترجیحا با خانواده و یا دوستانتان به سینما بروید و یکی دو ساعتی را به تماشای فیلم اختصاص دهید. بهتر است فیلم های طنز را برای تماشا کردن انتخاب کنید تا چند دقیقه ای فارغ از جهان کنکور، بخندید.

6.رستوران گردی

خودتان را به یک وعده غذایی جذاب دعوت کنید. بهتر است این پاداش را در ازای رسیدن به اهدافی که در برنامه تان تنظیم کرده اید اختصاص دهید. تا علاوه بر اینکه انگیزه ی بیشتری برای انجام تعهدات خود در برنامه ی مطالعاتی تان داشته باشید، تفریح کوتاهی هم داشته باشید و حال و هوای تان را عوض کرده باشید.

7.قدم بزنید

به موسیقی ملایمی گوش دهید و بمدت حداقل 20 دقیقه در فضایی آرام قدم بزنید. اگر دریاچه، رودخانه و یا دریا در نزدیکی تان هست به آنجا بروید. در غیر اینصورت پارک محلی هم می تواند مکان مناسبی برای آرامش ذهنی باشد.

8.در دورهمی دوستان یا خانواده شرکت کنید

حضور در کنار کسانی که دوستشان دارید و آنها هم به شما علاقه مند هستند می تواند حال شما را بهتر کند. سعی کنید برنامه هایی که مزاحمتی در روند مطالعه و برنامه شخصی تان ندارند شرکت کنید. همانطور که قبلا گفتیم، دوستان و اعضای خانواده را در جریان کلیات برنامه خود قرار دهید. به این ترتیب احتمال اینکه مهمانی ها مطابق با برنامه شما باید بیشتر خواهد شد.